Miercuri, 20 martie 2013, la Centre National du Livre, Paris, în prefigurarea Salonului de Carte a avut loc întâlnirea asociaţiilor de editori profesionişti români şi francezi organizată de Bureau International de l`Edition Française (BIEF). Despre tendinţele, impactul inovaţiilor tehnologice şi evoluţia pieţei editoriale francofone şi româneşti au dezbătut 22 de edituri româneşti şi tot atâtea asociaţii editoriale franceze. Preşedintele Centrului Naţional al Cărţii, Jean-Francois Colosimo a deschis discuţiile militând pentru relaţii constante româno-franceze în industria editorială şi pentru dialog comun şi promovarea valorilor autentice. Florina Zaharia a trimis pe adresa AgenţiadeCarte.ro o notă despre eveniment:
Institutul Cultural Român a fost reprezentat de Horia Gârbea (vicepreşedinte ICR) şi Ramona Călin (director Dezvoltare Inter – Instituţională) care a evidenţiat faptul că din 1979 până în 2013 au fost publicate doar 259 opere româneşti în Franţa, ceea ce denotă o activitate editorială foarte scăzută faţă de forţa culturii româneşti.
Dezbaterile au adus în prim plan şi „Piaţa de carte în Franţa şi România”, subiect sensibil privind măsurile de ajutor public aproape inexistente şi numărul de subiecţi care ar putea construi o economie durabilă a cărţii: reducerea TVA-ului la 5% pentru carte, relaţii mai bune între editori şi distribuitori şi un nou model economic pe baza căruia să fie repusă în funcţiune legea cărţii.
Bogdan Ghiu (Idea) şi Paul Garapon (Presa Universitară din Franţa) au dezbătut despre producţia editorială în ştiinţele umane şi sociale în România şi Franţa, despre traduceri simultane şi comparativism global în epoca postmodernă.
Prezentul pieţei editoriale din România şi Franţa arată o scădere dramatică a cărţii tipărite şi dublarea în ultimele şase luni a conţinutului electronic. 2013 va fi anul evoluţiei pieţei către digital, audiobook.
Criza cărţii şi a lecturii de la Paris la Bucureşti şi retur poartă amprenta unui pesimism cultural imens, fenomen real al ultimilor ani, care îngrijorează nu numai profesorii şi părinţii, dar şi editorii care riscă să rămână cu producţia de carte pe raft.
2013 va fi un an editorial tot mai cotropit de realitatea virtuală în care scriitorii şi cititorii sunt cu greu un model pozitiv de comportament social.
Florina Zaharia