La Editura Humanitas a apărut volumul “Instaurarea tabloului. Metapictura în zorii Timpurilor Moderne” de Victor Ieronim Stoichiţă, în seria de autor Victor Ieronim Stoichiţă. „Din punctul de vedere al metodei, este una dintre cele mai importante contribuţii actuale la logica imaginii moderne.“ (Christiane Kruse, Frankfurter Allgemeine Zeitung)
„Această carte consacrată apariției tabloului a fost scrisă pe vremea dispariţiei sale. Este vorba desigur, în primul rând, de consecinţa unui anume Zeitgeist care face în aşa fel încât tensiunile, întrebările şi obsesiile ce străbat creaţia artistică a unei epoci să-şi găsească pandantul în discursul istoric al aceleiaşi epoci. A vorbi despre «instaurarea tabloului» în vremea în care imaginea artistică instaurează un dialog nu lipsit de tensiune cu certitudinile (şi servituţile) acestui mediu pictural, pentru a se lansa în virtualitatea spaţiilor computerizate şi în lumea instalaţiilor video, ține de un impuls fundamental ce provine din spiritul artistic contemporan şi care se traduce în demersul unei hermeneutici istorice a faptelor culturale.“ (Victor Ieronim STOICHIŢĂ)
„O poveste originală şi fascinantă, având ca obiect geneza noţiunii de pictură ca artă în sensul modern al termenului… O carte remarcabilă.“ (Celeste Brusati, The Art Bulletin)
„Consider această carte drept una dintre reuşitele majore ale istoriei artei din ultimii ani.“ (Hans Belting)
VICTOR IERONIM STOICHIŢĂ s-a născut la Bucureşti, la 13 iunie 1949. Studii universitare la Bucureşti, Roma (licenţă în istoria artei) şi Paris (doctorat de stat). A fost asistent la Catedra de istoria şi teoria artei a Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti (1973-1981) şi la Institutul de Istorie a Artei al Universităţii din München (1984-1990). A fost profesor invitat la diferite universităţi, printre care Sorbona (1987), Göttingen (1989-1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005-2007), precum şi la Collège de France (2008). A fost de asemenea cercetător asociat la diferite instituţii de cercetare (Institute of Advanced Study/Princeton, The Getty Center/LosAngeles; Wissenschaftskolleg zu Berlin; Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/Roma; Center for Advanced Studies in Visual Arts/Washington). Din 1991 este profesor la Universitatea din Fribourg (Elveţia). În februarie 2007 a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, iar în 2011 cel de Doctor Honoris Causa al Universităţii Catolice din Louvain.
Scrieri: Simone Martini, Meridiane, 1975; Ucenicia lui Duccio di Buoninsegna, Meridiane, 1976; Pontormo şi manierismul, Meridiane, 1978 şi Humanitas, 2008; Mondrian, Meridiane, 1979; Georges de La Tour, Meridiane, 1980; Creatorul şi umbra lui, Meridiane, 1981 şi Humanitas, 2007; Efectul Don Quijote, Humanitas, 1995. Cărţile publicate în ultimii ani au fost traduse în numeroase limbi. Dintre ele amintim:L’instauration du tableau. Métapeinture à l’aube des Temps Modernes, Méridiens-Klincksieck, Paris, 1993 (traducere românească, Meridiane, 1999); A Short History of the Shadow, Reaktion Books, Londra, 1997 (traducere românească, Humanitas, 2000, 2008); Goya. The Last Carnival (în colaborare cu Anna Maria Coderch), Reaktion Books, Londra, 1999 (traducere românească, Humanitas, 2007); Ver y no ver, Siruela, Madrid, 2005 (traducere românească, Humanitas, 2007); The Pygmalion Effect: from Ovid to Hitchcock, The University of Chicago Press, Chicago, 2008 (traducere românească, Humanitas, 2011).