La Editura Limes, a apărut în anul 2012, volumul “Bazinul cu 9000 de peştişori invizibili” de Constantin Abăluţă, ediţie bilingvă (română-franceză), traducere de Annie Bentoiu şi Carl Norac. “Într-un Orient de poveste, ne dezvăluie Constantin Abăluţă, nu există evenimente, ci doar umbrele lor, iar ceea ce este vizibil este înconjurat de invizibil; invizibilul nu face altceva decât să contureze vizibilul. Ceea ce vedem se sprijină pe ceea ce nu vedem, precum întâmplările ce vin din eternitate şi se retrag acolo, noi fiind doar tranziţia lor de-o clipă. La fel, poezia suavă din acest volum, când o citim, ne învăluie cotidianul şi-l face suportabil, căci trecător.” (Sorin Alexandrescu) Andra Rotaru a dialogat cu Constantin Abăluţă, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro
Volumul “Bazinul cu 9000 de peştişori invizibili”, Editura Limes, 2012, a apărut în ediţie bilingvă, română-franceză. Care au fost necesităţile unei astfel de transpuneri? Volumul este promovat şi în afară? Cum a fost receptat?
Volumul l-am scris acum vreo 15 ani şi tot pe atunci a fost şi tradus. Aventurile multelor mele traduceri (neapărute nicăieri) în limba franceza cred că le întrec pe cele ale peştişorilor invizibili. Volumul nu-i promovat în străinătate şi cred că foarte slab şi în ţară. E fatalitatea şi paradoxul vremurilor noastre: în comunism se citea mai mult decât azi, reţeaua naţională de librării (de atunci) a fost spulberată de forurile culturale de azi ca neconformă cu principiile economiei de piaţă (sic !).
9000 de peştişori devin invizibili la moartea împăratului Ciang-Yu. Ce face urmaşul la tron în urma acestui eveniment?
Pentru amuzament, trec situaţia în grilă contemporană. Urmaşul la tron e tentat să-şi alcătuiască o nouă camarilă: 9000 de peştişori vizibili. Dar renunţă la idee căci acelaşi număr de peştişori invizibili ar boicota stabilitatea obţinută astfel. Cum s-ar zice, noul împărat n-ar obţine decât 50% din voturi.
“Invizibilul nu face altceva decât să contureze vizibilul. (…) invizibilul se întoarce întotdeauna la invizibil.” De ce vizibilul nu se întoarce la “vizibil”?
Prin chiar diversitatea materială a formelor sale, vizibilul n-are coeziunea şi unitatea invizibilului. Centrifuge, formele vizibilului se răspândesc neîncetat până când se vor pierde în neant. Invizibilul e centripet şi poate propunerile lui completează neîncetat un puzzle ideal.
Există în lumea celor 9000 de peştişori invizibili şi zile de protest împotriva vizibilului?
Zilele de protest ale fiinţelor invizibile sunt marcte de o grevă generală împotriva vizibilului. Această grevă distruge orice indiciu palpabil al existenţei invizibilului. Şi lasă astfel lumea vizibilă singură în cosmos, neputincioasă în materialitatea ei greoaie şi previzibilă.
Cine poate pune semnul egal între invizibil şi vizibil?
Doar un om deplin întru materialitate şi spiritualitate.
Ce se întâmplă când invizibilul induce în eroare prin vizibil?
Ipoteză de-o gravitate extremă. Infinit mai gravă decât inducerea în eroare prin minciună.
Care e cea din urmă aspiraţie a unui peştişor invizibil? Ce semnificaţie are condiţia de a fi într-o stare sau o alta?
Aspiraţia unui peştişor invizibil este să fie alături de mărul din oglindă. Invizibilul şi reflexul în oglindă sunt rude. Ori, mai exact, reflexul este poarta de intrare în invizibil. Alice ştia asta odată cu Lewis Carroll. Peştişorii invizibili ştiu asta odată cu
Constantin Abăluţă.