Marţi, 2 octombrie 2012, ora 16:00, va avea loc lansarea cărţii-album “Vlaicu Ionescu, The Artist/Pictorul” de Doina Uricariu, Editura UNIVERSALIA, 2012, ediție bilingvă română-engleză. Evenimentul este găzduit de Biblioteca Naţională a României, în noul său sediu din Bd. Unirii nr. 22. Vor prezenta: Emil Constantinescu, preşedinte al României (1996-2000), Dan Hăulică, Ruxandra Garofeanu, Nina Stănculescu, Doina Uricariu.
Pe durata lansării vor fi proiectate imagini ale lucrărilor artistului Vlaicu Ionescu, precum şi fragmente dintr-un film de televiziune de 45 de minute realizat de Marilena Rotaru în anul 2000, la New York.
Sunt invitaţi artişti, critici de artă, membri ai Uniunilor de creaţie din România, scriitori, reprezentanţi media, oameni de cultură şi reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai lumii politice, interesaţi de artă.
Totodată, joi, 4 octombrie 2012, ora 16:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”, București (str. Boteanu nr 1) va avea loc lansarea cărţii-album “Vlaicu Ionescu, The Artist/ Pictorul” de Doina Uricariu. Volumul va fi prezentat de: Emil Constantinescu, Preşedintele României (1996-2000), Dan Hăulică, Ruxandra Garofeanu, Nina Stănculescu, în prezenţa autoarei. Volumul este însoţit de o prefaţă semnată de Alberto Cernuschi, iar Ruxandra Garofeanu şi Nina Stănculescu semnează două eseuri critice.
“Studiu monografic și de analiză comparatistă a operei plastice realizate de-a lungul a peste șase decenii de pictorul, graficianul, desenatorul VLAICU IONESCU(1922-2002), cunoscut mai ales ca unul din marii interpreți ai lui Nostradamus, prin cărțile și studiile publicate începând cu volumul editat în Franța, în 1976, urmat de numeroas ediții franceze și traduceri integrale ale exegezei nostradamiene, publicate cu mare succes, în Italia, România, Japonia, SUA.
După o expoziție personală de pictură deschisă în 1941, la 18 ani, la galeria Universul, și o expoziție deschisă în tandem cu marele pictor Ion Țuculescu, la Ateneu, în 1945, Vlaicu Ionescu (licențiat în filosofie cu o teză despre Spinoza, având studii parțiale de matematică , arhitectură și muzicologie, ultimele fără susținerea tezei de licență la Conservatorul George Enescu, elev al pictorilor Jean A. Steriadi și Adam Bălțatu, frecventator al atelierului lui Gheorghe Petrașcu și absolventul cursurilor de pictură religioasă ortodoxă și bizantină de pe lângă Patriarhie) pare să fi renunțat la marea lui pasiune și vocație pictura, din pricina refuzului de a îmbrățișa proletcultismul și temele impuse de propaganda comunistă. Documentele păstrate în arhiva familiei și colecțiile de artă infirmă existența unui hiatus în creație. Artistul a realizat în intervalul 1941-1968 admirabile pânze, naturi moarte, peisaje, portrete, scene de gen, tablouri expresionist-simbolice ale războiului, alături de icoane, desene, gravuri, folosind tehnici mixte.
În anii 1968-1969, artistul deschide la Biblioteca Centrală Universitară, Carol I din București două mari expoziții de pictură expresionist abstractă, îmbrățișând teme filosofice, cosmice, mistice, beneficiind de comentariile unor personalității ale criticii de artă și mediului universitar precum Profesorii universitari Petru Comarnescu, Eugen Schileru, Zoe Dumitrescu-Bușulenga. Expozițiile se bucură de un mare succes și pictorul este invitat să expună în Germania, la Munchen.În Germania va avea trei mari expoziții în anii 1969-1970, două la Munchen și una la Freising. Dăruit cu o cultură enciclopedică și o erudiție impresionantă, Vlaicu Ionescu a fost invitat să susțină prelegeri despre istoria și filosofia artei și arta modernă la Volkshochschule din Munchen, comentate laudativ în presa muncheneză și bavareză.
La sfârșitul anului 1970, artistul s-a stabilit definitiv în America, alegând exilul pentru a-și putea definitiva cercetările de decriptare și interpretare ale operei lui Nostradamus al căror manuscris fusese distrus în 1958, când Vlaicu Ionescu și-a văzut confiscată colecția de artă, a fost supus la numeroase percheziții, arestat și închis într-un proces înscenat care viza adjudecarea unei proprietăți particulare, parte din hărțuirea la care au fost supuși colecționarii români. Cercetările legate de interpretarea profețiilor lui Nostradamus s-au concretizat într-un prim volum publicat în 1976, în Franța, Le message de Nostradamus sur lere proletaire,urmat de alte cărți și studii, considerate drept cele mai importante contribuții ale secolului XX, în domeniu. Paralel cu libertatea de a aborda subiecte de cercetare interzise în România, artistul a pictat incontinuu fiind prezent cu lucrări în cele mai importante galerii de artă din New York și alte state americane, învitat și premiat la expoziții internaționale din Europa, în Franța și Italia, cu predilecție.
Paleta cromatică este excepțională, vitală, armonioasă. Putem recunoaște, deopotrivă, în culorile tari, cărnoase, fluorescente, hieratice, influența fovismului, a mandalelor și yantrelor dar și a spațiului monastic, din grădinile înflorate, aflate în jurul mănăstirilor și schiturilor românești. Culoarea și polisemia din compoziție, muzicalitatea geometriilor inspirate de Proporția de Aur individualizează pictura lui Vlaicu Ionescu, indiferent de temele abordate și orizontul abstract sau figurativ al compozițiilor plastice. Ideea care ne ajută să înțelegem pictura și desenele lui Vlaicu Ionescu e cel mai sugestiv definită într-un adagio semnat de Piet Mondrian, ales de artist drept deviză în majoritatea cataloagelor sale de expoziții: La surface des choses fait jouir, leur interiorite fait vivre.
Albumul apărut în condiții excepționale, ilustrat cu peste 300 de lucrări în policromieeste legat în pânză și folie de aur, având o supra-copertă elegantă ce reproduce două lucrări admirate de publicul atâtor expoziții și critica de artă: PlanetaNeptun. Secțiunea de Aur muzicală și Flori în fereastră.Catalogul raisonne realizat de fiica artistului Alina Ionescu-Graff prezintă peste 300 de lucrări și, prin ele, bogăția și complexitatea operei, definind tehnica folosită, dimensiunea lucrărilor, colecțiile unde există fiecare lucrare, dacă au fost identificate, anul creației,.
Studiul scris de Doina Uricariu despre Vlaicu Ionescu este o carte, însumând cca 600000 de semne. El prezintă viața artistului, obârșiile românești, pe linie paternă și maternă, cultura enciclopedică deosebită a pictorului Vlaicu Ionescu, născut intr-o familie de preoți luminați ce se întinde pe mai multe generații. Picturile și desenele sunt analizate în contextul artei românești și universale, cu o cunoaștere exemplară a picturii impresioniste și postimpresioniste moderne, de la Cezanne, Van Gogh, Piet Mondrian, Kandinsky, la Pollock, trecând prin expresionism, cubism, suprematism și arta abstractă americană, franceză, canadiană, germană. Scriitoarea cunoscută încă din anii 80 pentru comentariile ei despre arta modernă universală în secolul XX și bogatele-i exegeze și eseuri comparatiste se oprește la fiecare pânză aproape, analizând tehnica picturală, afinitățile elective, stilul și bogăția simbolurilor, propensiunea spre compozițiile ce folosesc geometria sacră. Studiul deschide practic mai toate direcțiile spre care vor evolua comentariile ce vor descoperi opera unui artist important al exilului românesc, cunoscut în Germania, Franța, Italia, Japonia, Grecia, din păcate prea puțin cunoscut în România. Nina Stănculescu,decana de vârstă a brâncușiologiei românești, o fină cunoscătoare a artei extrem orientale Ruxandra Garofeanu, critic și istoric de artă și curator al unor memorabile expoziții, Alberto Cernuschi, critic de artă american director și curator al unor expoziții itinerantede prestigiu adaugă acestei cărți album remarcabile, generoase perspective critice, individualizând locul picturii lui Vlaicu Ionescu în arta românească și universală, profunda spiritualitate și deschidere filosofică a creației, comparată cu universalismul renascentist al lui Pico della Mirandola și modernitatea irepresibilă a lumii invizibile descoperită în biologie, microbiologie, fizica ondulatorie.” (Alberto Cernuschi)