Academia Română, Institutul de Lingvistică “Iorgu Iordan-Al. Rosetti” a făcut publice rezultatele monitorizărilor posturilor de radio şi de televiziune în lunile mai şi iulie 2012. Raportul este întocmit de Institutul de Lingvistică al Academiei Române ca urmare a contractului de consultanţă încheiat cu CNA. Astfel, au fost realizate primele două etape de monitorizare prevăzute pentru anul 2012. Echipa alcătuită din Blanca Croitor, Andreea Dinică, Adina Dragomirescu, Ana-Maria Iorga Mihail, Carmen Mîrzea Vasile, Isabela Nedelcu, Alexandru Nicolae, Irina Nicula (coordonator Rodica Zafiu) a monitorizat 13 posturi de televiziune (TVR 1, TVR Info, TVR Cultural, Antena 1, Antena 3, Pro TV, Prima TV, B1 TV, Realitatea TV, România TV, OTV, Kanal D şi Digi 24) şi un post de radio (Radio România Actualităţi), alese în funcţie de audienţă, de acoperirea naţională, de ponderea emisiunilor informative şi de dezbatere şi de asumarea unui rol cultural şi educativ.Informaţiile pot fi consultate pe siteul http://www.cna.ro/Rezultatele-monitoriz-rii-privind,5392.html
„În raport cu sesiunile corespunzătoare din anul 2011, s-a renunţat la monitorizarea unor posturi cu audienţă mai scăzută sau în care predominau emisiuni nerelevante din punctul de vedere al folosirii limbii române (muzică, filme etc.), introducându-se în programul de monitorizare posturi recent apărute: TVR Info, Digi 24, România TV.
În fiecare dintre cele două etape s-au efectuat, ca de obicei, câte 300 de ore de monitorizare, urmărindu-se în primul rând transmisiunile de la orele de vârf, în special emisiunile de ştiri şi dezbateri. Au fost monitorizate sub aspect lingvistic doar intervenţiile verbale şi mesajele scrise (titrări, crawluri) pentru care îşi asumă responsabilitatea redactorii şi colaboratorii posturilor respective, nu şi secvenţele verbale aparţinând invitaţilor în studio.
În plus faţă de etapele de monitorizare anterioare, a fost monitorizată prin sondaj (în interiorul timpului alocat fiecărui post de radio şi de televiziune) şi calitatea limbii folosite în mesajele publicitare.
Prezentăm în continuare câteva dintre cele mai importante constatări din rapoartele de monitorizare, selectând faptele în funcţie de gravitatea abaterii şi grupându-le după nivelul lingvistic la care se plasează.” (www.cna.ro)