spot_img

„Devenirea şi timpul sunt conexe. Nu există devenire fără timp”

Lector universitar doctor la Catedra Ceramică-Sticlă-Metal, Universitatea de Arte şi Design, Cluj-Napoca, Marius Georgescu a vernisat de curând, la Galeria Galateea din Bucureşti (curator Bianca Boeroiu), expoziţia de ceramică şi sticlă „Crisalide”, care poate fi vizitată până sâmbătă, 16 iunie 2012. Dorina Cioplea a dialogat cu artistul, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro, despre lucrări, transformare şi devenire.


Expoziţia „Crisalide”, vernisată de curând la Galeria Galateea din Bucureşti, se află sub semnul numărului treisprezece şi al transformării dinspre interior spre exterior.

Treisprezece este un semn al transformării. Este impulsul dat de creator spre a depăşi o etapă şi a începe o alta.

Evoluţia ulterioară a sistemului care se confruntă cu “factorul treisprezece“ depinde de felul cum gestionează acumulările făcute până la etapa în care se află. Ea poate fi favorabilă, declanşând un salt calitativ sau dimpotrivă, nefavorabilă, inducând o stare de regres care implică reluarea unor etape anterioare. De aici şi superstiţia legată de numărul treisprezece. Pentru unii numărul aduce noroc iar pentru alţii neşansă.

Cu referire directă la tema expoziţiei de la Galeria Galateea numărul 13 este numărul care dă măsura maturării unui proces. Este “factorul“ care transformă omida în cocon sau crisalida în fluture. Este catalizatorul împlinirii existenţei, dar şi al morţii, deoarece începutul unei noi etape existenţiale înseamnă, în acelaşi timp, moartea celei care tocmai a trecut.

În acest context asocierea numărului treisprezece cu alchimia este cât se poate de naturală căci amândouă au în comun transformarea de stare.

Alchimia este o ştiinţă a transformărilor conştiente şi este aplicabilă doar vieţii sau, altfel spus, aplicabilă doar când se ajunge la înţelegerea că viaţa este cuprinsă pretutindeni: de la cea mai mică particulă subatomică până la fiinţele cele mai evoluate.

Astfel,  în cadrul etapelor operei alchimice transformarea unui metal impur în unul nobil este posibilă numai şi numai în acelaşi timp şi împreună cu cel care le supune transformărilor. Împlinirea operei alchimice cere timp. În spaţiul atanorului şi simultan în cel al fiinţei care împlineşte opera, fazele operei se supun unui proces de maturare.

Metafora coconului şi a crisalidei fac aluzie la această metamorfoză în care, faţă în faţă cu Timpul care ne-a fost dăruit pentru această existenţă, fiinţa noastră se defineşte pe sine. Şi acest proces de autodefinire, fie că este dinspre interior spre exterior sau în sens invers, este un proces care ne însoţeşte pe tot parcursul vieţii chiar dacă îl conştientizăm sau nu.

Materialul ceramic şi sticla au fost mijloacele folosite în transformările personajelor tale. Cât de permisive şi darnice sunt aceste tehnici şi cât de uşor sau greu le-ai supus conceptului?

Mie îmi place să dialoghez cu materialele cu care lucrez. Un dialog are la bază o înţelegere reciprocă. Eu nu cred că materialele trebuie supuse. Cred că un material ţi se poate dărui cu adevărat doar atunci când îi respecţi libertatea. Greutatea acestui proces vine doar din efortul pe care trebuie să îl faci pentru a înţelege materialul cu care lucrezi. Dacă reuşeşti să cunoşti un material poţi să-i oferi condiţiile prin care el să se manifeste conform propriei sale naturi şi atunci, cred eu, el este bucuros să-ţi întrupeze ideile.

Prin expoziţia „Crisalide” ai adus pe simezele aceleiaşi galerii atât lucrări pline de culori vii cât şi transparenţe subtile. Cât de necesare sunt cele două etape în metamorfozele crisalidelor tale?

Focul duce materia până la incandescenţă. Acolo ea se rearanjează, se metamorfozează pentru a ni se înfăţişa într-un chip cu totul nou. Transparenţa sticlei datorată „magiei” focului este un rezultat al “transmutării” stării de opacitate a materiei. Culorile aplicate pe ceramică sunt şi ele rezultatul unui proces de transformare prin ardere. Ele îşi capătă strălucirea şi puterea doar după ce sunt atinse de foc. La fel ca şi sticla, ele au nevoie de temperaturi înalte.

Culorile întregului spectru, foarte aproape de forma lor pură, invadează lucrările din ceramică. Este un tumult şi o bucurie a descoperirii lumii cu toate aspectele ei. Le văd ca o recunoaştere a imanenţei Vieţii în creaţie. Transparenţa sticlei invită la meditaţie asupra transcendenţei. Culorile asociate obiectelor din sticlă sunt simbolice – negrul, albul, roşul. Acestora li se adaugă aurul. Dintre culori galbenul este cu siguranţă ce mai luminoasă. Aurul este galben dar galbenul aurului prin strălucirea sa tinde să se transforme în lumină.

Culoarea aurului atribuită crisalidei marchează momentul desăvârşirii.

Ai spus că „introducerea deliberată a siluetei umane în spaţiul coconului exprimă momentul de percepţie a propriei noastre deveniri”. Tu când ai experimentat acest sentiment şi cum îţi percepi devenirea?

Dacă tot am vorbit de numărul 13, Sfântul Augustin, în una dintre cele 13 cărţi ale „Confesiunilor”, ce e dedicată timpului, spunea „dacă nu mă întrebă nimeni ştiu ce este timpul dar dacă mă întreabă cineva nu mai ştiu”. Despre devenire aş putea şi eu să răspund la fel. Devenirea şi timpul sunt conexe. Nu există devenire fără timp. A-ţi percepe propia devenire este o problemă de conştientizare a propriei existenţe. Devenirea este un fenomen continuu şi este în firea lucrurilor. Totul se transformă în jurul nostru şi noi suntem siliţi să ne adaptăm la fiecare situaţie nouă. Dacă imi privesc viaţa de până acum văd o multitudine de ipostaze ale mele conexe cu tot atâtea conjucturi care m-au traversat. Toate acestea trezesc în mine uneori dorinţa de a regăsi acea parte a sufletului care nu este supusă tutoror acestor transformări. De a afla Calea spre locul în care acestă frământare a devenirii este suspendată, locul în care putem să ne găsim pacea.

Folosind foc în subordonarea şi transformarea materialului ceramic şi sticlei devii un fel de alchimist contemporan. Care este preţul? Ce jertfeşti pentru găsirea „aurului”?

Alchimist este mult spus. Alchimia este un sitem de gândire care poate fi înţeles într-o anumită măsură din cărţi dar modul de a opera al alchimiei rămâne pentru mine învăluit în mister. Mi-ar place să întâlnesc un alchimist contemporan. Dar încă nu m-ai fost dat. Probabil că pentru a găsi „aurul”, adică strălucirea desăvârşirii lăuntrice, este suficientă sinceritatea constantă cu tine însuţi. Preţul este confruntarea cu Adevărul.

Proiectul „Crisalide” l-ai început în urmă cu ceva ani dar îl aduci, pentru prima dată, în faţa publicului acum. În ce măsură este finalizată căutarea artistică din această direcţie şi, dacă va continua, încotro se va dezvolta?

Proiectul “Crisalide“ s-a dezvoltat de la o serie de treisprezece desene executate în diferite tehnici de lucru în anul 1999 la Roma, unde am petrecut aproape doi ani, fiind în acea periodă beneficiarul unei burse Vasile Pârvan. S-a continuat apoi în 2002 şi 2003, perioadă când la fabrica de sticlă „Cristiro” din Bistriţa, prin bunăvoinţa patronului de atunci al fabricii, Radu Feldiorean, am realizat seria obiectelor din sticlă. Anul acesta am realizat obiectele din ceramică. Cred că această expoziţie este o etapă iar ideea care o guverneză mă va însoţi în continuare. În ce formă? Sunt şi eu curios să aflu.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508