Convenția Teatrală Europeană s-a reunit în Ungaria, la Teatrul Național din Miskolc, în perioada 22-27 mai, 2012. Sub umbrela Convenției Teatrale Europene (CTE), principala rețea a teatrelor publice din Europa, peste 70 de directori, actori, regizori, producători, dramaturgi, critici de teatru și jurnaliști, din 18 țări și cel puțin 25 de teatre diferite, s-au întâlnit timp de 5 zile în Ungaria pentru proiectul de colaborare referitor la teatrul european pentru tineret : ”Europa Tânără – creație multilingvă și educație în teatre” (“Young Europe – multilingual creation and education in theatre”) și pentru conferința anuală a CTE referitoare la: ”Teatrul European Azi și Miturile Naționale” (“European Theatre Today and National Myths”). Redăm reportajul trimis de Nicolae Coande, secretarul literar al teatrului „Marin Sorescu” din Craiova.
„Cum relaționează miturile naționale cu Europa actuală și cum fac parte din teatrul contemporan? Un singur răspuns la această vastă întrebare a părut imposibil de găsit, deoarece situația în Europa este atât de diversă. Dar dilema este nu numai una artistică, ci și una cât se poate de politică: Cum convingem politicienii de faptul că teatrul, în special, și cultura, în general, sunt o parte importantă a societății? Odinioară, palatele nobililor din Europa ultimului secol, construite în centrul orașelor, erau teatre! Locuri ale progresului și rezistenței, ale reflecției și creației. Încă sunt! Dar cum va reuși teatrul să supraviețuiască în situații specifice, generate de diferite crize – de la cele economice la cele morale?
Într-o dezbatere deschisă cu renumiți specialiști în teatru din Ungaria, delegații CTE au făcut schimb de informații referitoare la situația artiștilor și teatrelor colege din Ungaria, în condițiile politice actuale. Andrea Tompa, președintele Asociației Criticilor de Teatru din Ungaria, a afirmat: ”controlul guvernamental e folosit pentru a dezmembra organizațiile civile și instituțiile artistice pe trei niveluri, începând de la numirea directorilor, continuând cu reduceri de buget și mergând până la influențarea conținutului artistic. Iar teatrele, în special, joacă un rol simbolic, datorită funcției lor de identificare”. Teatrul Nou din Budapesta s-a alăturat CTE-ului în luna octombrie a anului trecut, făcând apel la sprijinul comunității teatrale internaționale împotriva directorului de extremă dreapta György Dörner, cunoscut ca susținător al partidului anti-rromi, anti-homosexuali și antisemit Jobbik. În ciuda eforturilor comunității internaționale și a presiunilor asupra guvernului maghiar de a renunța la această decizie, domnul Dörner și-a început mandatul la întâi februarie. La întâlnirea din Miskolc, membrii CTE au exclus Teatrul Nou din Budapesta din cadrul Convenției, cu majoritate de voturi, în baza statutului organizației, articolul 8, pentru temeiuri grave care pot cauza prejudicii asociației și obiectivelor sale artistice și culturale.
Dubravka Vrgoč, președinte al CTE, a făcut observația că ”CTE nu se rezumă la a conecta teatrele europene, ci oferă un spațiu comun pentru culturile din Europa, în cadrul căruia membrii săi re-examinează diferite practici, pentru a oferi consiliere și a acționa împreună astfel încât teatrul să rămână un spațiu al libertăților individuale, reunite într-o aventură comună, un schimb de experiențe fizice și mentale: un spațiu de întâlnire, de contact și de strădanie pentru o democrație culturală.”
Necesitatea unei libertăți artistice și necesitatea de a oferi condiții optime de muncă în domeniul artistic și cultural sunt recunoscute de Comisia Europeană. Ann Branch, coordonator al programului cultural al UE, le-a prezentat delegaților CTE noul Program ”Creative Europe” (2014-2020), propunere aflată în prezent la stadiul de negociere cu Consiliul Europei și Parlamentul European. În calitate de partener de tradiție al Comisiei Europene, CTE își va continua activitățile de lobby în favoarea noului program, în special prin campania sa din anul 2012: Teatrul European Contează! / European Theatre Matters! și îi va mobiliza pe membrii Parlamentului European, centralizând, totodată, datele necesare de la instituțiile de teatru europene, pentru o mai bună înțelegere a nevoii publicului european de a beneficia de creații teatrale europene.
Proiectele artistice ale CTE ilustrează nu doar diversitatea culturală și lingvistică a Europei, ci sunt o adevărată oglindă a Europei de azi: Proiectul emblematic Europa Tânără / Young Europe reunește 8 teatre, care creează noi piese cu și pentru tinerii din Europa iar, pe parcursul întrunirii de la Miskolc, au încercat să identifice diferite modalități de îmbunătățire a proceselor și standardelor internaționale de creație pentru educația artistică și teatrală. Prima piesă va avea premiera la Staatstheater Karlsruhe pe 28 iunie. Alte activități din agenda reuniunii au inclus dezvoltarea unei rețele a școlilor de teatru europene cu o conferință ce va avea loc în cadrul Festivalului Fast Forward de la Staatstheater Braunschweig în noiembrie, inițierea unui nou proiect de colaborare europeană care să ridice problema îmbătrânirii societății actuale precum și promovarea unui laborator teatral al CTE în orașele teatrelor member, ca loc de întâlnire și dialog creativ pentru artiști, scriitori, filosofi și cetățeni. Nu în ultimul rând, membrii CTE au pus bazele organizării, în 2013, a Sărbătorii cetățenilor Europei, precum și a celei de-a 25-a Aniversări a Convenției Teatrale Europene.
Au fost aleși doi noi membri ai Consiliului Director al CTE: Aleksandar Milosavljevic, Director General al Teatrului Național Sârb din Novi Sad și Kari Rentola, Director Adjunct al Teatrului Municipal din Helsinki. Doi noi membri s-au alăturat CTE: “Teatrul Național din Maribor”, Slovenia și “Théâtre les Déchargeurs” din Paris prin proiectul lor “Grupul Dramatic European / European Drama Group”.
Așa cum au dovedit-o întrunirile din Ungaria, artiștii europeni de teatru trăiesc, muncesc și creează în Europa – în ciuda crizei financiare – și afirmă existența și necesitatea unui spațiu cultural și creativ european, bazat pe principiile libertății artistice și democrației!”
CTE este o organizație non-profit pan-europeană, reprezentând sectorul teatrelor cu finanțare publică, cu peste 40 de membri în 25 de state, ale cărei scopuri sunt: să creeze, să protejeze și să promoveze arta teatrală și diversitatea sa lingvistică în Europa și în lume; să funcționeze ca o rețea de colaborare teatrală transnațională menită să încurajeze diversitatea culturală și dialogul intercultural; să reprezinte o platformă a schimburilor de experiență profesională, a dezvoltării capacităților creatorilor de teatru într-un context internațional; și să acționeze ca rețea de reprezentare și susținere pentru sectorul teatrelor publice la nivelul UE, al statelor membre și al comunităților locale.