Marţi, 19 iunie 2012, de la ora 11.00, la Sala Dalles din Bucureşti va avea loc conferinţa „PIF, un erou al epocii de aur”, cu ocazia deschiderii expoziţiei « Pif în România, un erou al epocii de aur » , Sala Dalles, 20 iunie – 22 iulie 2012. Expoziţia va putea fi itinerată și la Festivalul de Bandă Desenată de la Angoulême. Un eveniment organizat de Ambasada Franței și Institutul Francez din România.
« Pif e partea simpatică a comunismului » – Michel Houellebecq la Bookfest, București, iunie 2012.
Conferinţa va avea loc în prezenţa invitaţilor:
– Didier Dutour, director adjunct al Institutului Francez din România
– Echipa de curatori ai expoziţiei: Jean-Pierre Dirick, Ştefan Constantinescu, Xandra Popescu şi studio BASAR
– Jacques Kamboushner « Kamb », artist, ilustrator pentru Pif-Gadget
– Mircea Arapu, artist, ilustrator pentru Pif-Gadget
Expoziția “ Pif în România: un erou al epocii de aur ” își propune să retraseze istoria și evoluția acestei publicații și mai ales să pună în lumină rolul său simbolic asupra imaginarului individual în România comunistă a anilor 70-80. Artiști români contemporani ca Daniela Bălăneanu, Răzvan Botiș, Larisa Crunțeanu, Ion Grigorescu, Victor Man, Ciprian Mureșan, Dan Perjovschi, Mihai Stănescu, Gabriela Vanga şi VeioZArte participă la expoziţie.
« Vă mai amintiți de PIF ? » Întrebarea asta trezește o serie de anecdote pentru o generație întreagă dinainte de 89, că este vorba despre revistele Pif Gadget pe care și le dădeau de la unul la altul copiii din curtea blocului, despre goana după gadgeturile care veneau cu revista și erau rare, pentru că Pif se citea mai ales la a patra sau a cincea mână, sau despre primele lecții involuntare de franceză cu Placid și Muzo, Corto Maltese, Arthur fantoma, Rahan, Pif și Hercule. Obiect de nostalgie astăzi pentru francezi, Pif are o aură de revistă-cult în România.
« Pif Gadget » a fost una dintre puținele publicații, dacă nu singura, care a pătruns din Occident și a fost distribuită în mod legal în toate țările din blocul comunist. În mod ironic, revista care a simbolizat pentru cei de aici valorile occidentale este tot un produs al comunismului, de data aceasta francez. În ciuda rarității – doar copiii persoanelor cu influență sau relații în cadrul sistemului aveau acces la acest lux, ceilalți o puteau citi doar la a doua sau a treia mână – revista Pif-Gadget a suscitat adevărate pasiuni printre cititorii ei români, o Pifomanie.
Echipa :
Curatori : Jean-Pierre Dirick et Ştefan Constantinescu
Curatori asociați : Xandra Popescu, Alex Axinte şi Cristi Borcan (Studio Basar)
Producător : Institutul Francez din România
Parteneri : Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), l’Humanité
Loc : Sala Dalles, bd. Magheru nr.18, Bucureşti