Înscrierile pentru Bun de Tipar – Gala Industriei de Carte din România, ediția I, au intrat pe ultima sută de metri. Ultima zi de înscriere este sâmbătă, 22 aprilie 2012. AgențiadeCarte.ro vă prezintă, mai jos, regulamentul, premiile și membrii juriului. Gala va avea loc vineri, 11 mai 2012, de la ora 18.00, în Aula Bibliotecii Naționale a României. Un eveniment organizat de Federaţia Editorilor din România şi Asociaţia Headsome Communication, în parteneriat cu Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România, Asociaţia Tipografilor „Translivania” şi Asociaţia Librarilor din România, Bun de Tipar – Gala Industriei de Carte din România îşi propune să marcheze reuşitele anuale ale industriei de carte autohtone.
Pentru mai multe detalii și înscrieri: office@headsome.ro
JURIUL:
Eugen Negrici – preşedinte
Ioan Stanomir (eseist)
Simona Kessler (Simona Kessler International Copyright Agency)
Florin Bican (ICR)
Daniel Nazare, Directorul Bibliotecii Judetene „George Bariţiu”
Liviu Moraru (specialist / tipografie)
Dinu Dumbrăviceanu (Universitatea Naţională de Arte)
PREMII:
1. Categoria „Cea mai frumoasă carte”
a) Concepţie grafică
b) Carte ilustrată
2. Categoria „Cea mai bună carte a anului”
a) Beletristică românească
b) Nonficţiune românească
3. Categoria „Cea mai bună traducere”
4. Categoria „Cea mai bună carte de copii şi tineret”
5. Categoria „Cea mai bună colecţie”
6. Categoria „Cea mai bună carte ne-tipărită”
a) eBOOK
b) audiobook
7. Categoria „Cea mai bună bibliotecă”
8. Categoria „Cea mai bună tipografie”
9. Categoria „Cea mai bună librărie”
10. Categoria „Bestseller românesc”
a) Cel mai vîndut titlu
b) Cel mai popular autor
Premiu special: „Best New Entry”
a) Editură
b) Librărie
REGULAMENT
1. Categoria „Cea mai frumoasă carte”
a) Concepţie grafică
Se acordă acelui titlu care se remarcă prin calitatea deosebită a concepţiei grafice – copertă, layout, calitatea hîrtiei, a tiparului, a legătoriei şi, nu în ultimul rînd, prin folosirea unor tehnici şi elemente inovatoare. Premiul se înmînează book-designer-ului.
b) Carte ilustrată
Se acordă acelui titlu considerat de juriu ca fiind cea mai frumoasă apariţie a anului din domeniul cărţii ilustrate. În acest caz se va respecta conceptul de „fully illustrated book”, care cuprinde toate categoriile de albume (de artă, foto, monografii, facsimile) – în general, titluri în care ilustraţia predomină.
Premiul se înmînează editorului.
2. Categoria „Cea mai bună carte a anului”
a) Carte de beletristică
Se acordă acelui titlu de beletristică considerat de juriu ca fiind cea mai bună apariţie a anului, sub aspectul calităţii literare. La această categorie se încadrează: romanul, proza scurtă, poezia, literatura „de graniţă”, între documentar/ ficţiune. Condiţie de bază: tiraj minim – 2.000 de exemplare, tiraj distribuit – peste 1.000 de exemplare. În cazul volumelor de poezie: tiraj –1000 de exemplare, distribuit – peste 500 de exemplare. Nu se iau în considerare reeditările. Premiul se înmînează autorului.
b) Non-ficţiune românească
Se acordă acelui titlu de non-ficţiune considerat de juriu ca fiind cea mai bună apariţie a anului sub aspectul continutului de specialitate şi al prezentării. La această categorie se încadrează orice text care nu corespunde noţiunii de beletristică – eseistică, istorie, lucrare/cercetare ştiinţifică sau de popularizare, lucrări de referinţă etc. Condiţie de bază: tiraj minim –1.500 de exemplare, tiraj distribuit – peste 1.000 de exemplare. Nu se iau în considerare reeditările. Premiul se înmînează autorului /autorilor.
3. Categoria „Cea mai bună traducere”
Se acordă celei mai bune traduceri de beletristică, literatură de copii şi tineret sau non-ficţiune dintr-o limbă străină în limba română. Condiţie de bază: tiraj minim 1.500 de exemplare, tiraj distribuit – peste 1.000 de exemplare. Nu se iau în considerare reeditările. Premiul se înmînează traducătorului.
4. Categoria „Cea mai bună carte de copii şi tineret”
Se acordă acelui titlu considerat de juriu ca fiind cea mai bună apariţie din domeniul literaturii pentru copii şi tineret. La această categorie se iau în considerare titluri la prima apariţie, cu ilustraţii şi concepţie grafică originale. În funcţie de apariţiile anului respectiv, pot fi incluse la această categorie şi titluri din categoriile „comics/graphic novels” care corespund condiţiilor de participare. Condiţie de bază: tiraj minim – 1.000 de exemplare, tiraj distribuit – peste 500 de exemplare. Premiul se înmînează autorului/autorilor.
5. Categoria „Cea mai bună colecţie”
Se acordă celei mai coerente şi active colecţii lansate în ultimii 3 ani, indiferent de genul abordat. În acest caz se va ţine cont atît de conceptul grafic, cît şi de modul în care a fost gîndită de către îngrijitorul acesteia şi impactul acesteia (media şi de public).
Spre jurizare se va transmite o listă cu titlurile apărute în colecţie şi minim 5 titluri apărute. Premiul se înmînează editurii.
6. Categoria „Cea mai bună carte ne-tipărită”
a) eBOOK
Se acordă celei mai bune strategii digitale a anului. (Acelui developer care face dovada unei strategii inovative de marketing digital, aplicaţii, modele de business, produse şi servicii.)
b) Audio-book
Se va acorda celui mai bun proiect de audio-book al anului (tiltlu sau serie). Se va ţine cont atît de calitatea conţinutului, cît şi a formei (interpretare, montaj, calitatea înregistrării etc). În acest caz se admit reeditările. Premiul se înmînează editurii.
7. Categoria „Cea mai bună bibliotecă”
Se acordă acelei biblioteci care se evidenţiază printr-o activitate susţinută şi coerentă în direcţia promovării lecturii. Se va ţine cont de căile de promovare, metodele folosite şi impactul lor asupra cititorilor. Jurizarea se face în baza unei prezentări şi a materialelor promoţionale. Premiul se înmînează bibliotecii.
8. Categoria „Cea mai bună tipografie”
Premiul se va acorda acelei tipografii care, în perioada 2010-2011, a introdus tehnologii, echipamente sau materiale noi, de natură să îmbunătăţească semnificativ produsul tipărit. Impactul noutăţilor introduse se reflectă asupra clienţilor, prin calitatea superioară, prin reduceri de cost sau prin mai buna protejare a mediului.
Tipografia care doreşte să participe la această categorie va trimite exemplare din 3 titluri şi o fişă de prezentare, disponibila pe www.galabundetipar.ro . Decizia finală a juriului va ţine cont de un sondaj efectuat în rîndul editorilor. Premiul se înmînează tipografiei.
9. Categoria „Cea mai bună librărie”
Se va acorda acelei librării care s-a evidenţiat printr-o activitate susţinută de marketing în direcţia promovării titlurilor şi a editurilor. Librăria care doreşte să participe la această categorie va trimite descrierea activităţii şi materiale promoţionale realizate pentru diverse campanii de promovare şi încurajare a lecturii. Decizia finală a juriului va ţine cont şi de un sondaj efectuat în rîndul editorilor. Premiul se înmînează librăriei.
10. Bestseller românesc
a) Cel mai vîndut titlu: Se acordă acelui titlu – cu un an de existenţă pe piaţă, în primă ediţie, indiferent de categorie – care s-a vîndut cel mai bine, conform cifrelor puse la dispoziţie de primele cinci societăţi de difuzare a cărţii din ţară. Premiul se înmînează editurii.
b) Cel mai popular autor: Se acordă autorului cu cele mai multe exemplare vîndute, pe parcursul unui an de existenţă a cărţilor sale pe piaţă. În cazul mai multor titluri de acelaşi autor, se adună numărul exemplarelor vîndute. Premiul se înmînează autorului.
Premii speciale:
Best new entry
a) Edituri
Se acordă acelei edituri, înfiinţată cu doi ani în urmă (2010), care s-a remarcat printr-un program editorial profesionist – atît din punct de vedere al conţinutului cît şi al concepţiei grafice.Editurile care doresc să participe trebuie să trimită prin poştă o descriere a editurii, nu mai lungă de 2 pagini (strategie, apariţii, plan editorial), însoţită de materiale promoţionale şi două titluri la alegere. Premiul se înmînează editurii.
b) Librării
Se acordă unei librării, fizice sau online, înfiinţată cu doi ani în urmă, care s-a remarcat atît prin promovare, cît şi prin metodele de vînzare. Librăriile interesate să participe trebuie să trimită prin poştă o descriere a librăriei, nu mai lungă de două pagini (strategie, activitate, proiect de dezvoltare), însoţită de materiale promoţionale. Premiul se înmînează librăriei.
CALENDAR
Perioada înscriere: 5 aprilie – 22 aprilie
Pre-Jurizare: 23 aprilie – 26 aprilie
Jurizare: 26 aprilie – 27 aprilie
Anunţarea nominalizaţilor: 2 mai
Decernarea premiilor: vineri, 11 mai, ora 18.00