Vineri, 4 mai 2012, de la ora 18.00, la Platforma (în cadrul MNAC Anexa, Calea Moșilor 62-68, etajul 1, București), va avea loc evenimentul ”Second Life in communism. Oameni, atitudini, locuri”. Expoziția cu același nume poate fi vizitată în perioada 4-19 mai 2012. De asemenea, vinery, 11 mai, va avea loc și un workshop cu tema ”Arhivele poliției secrete. Abordări interdisciplinare”.
Organizatori: Ioana Macrea Toma (Wissenschaftskolleg zu Berlin), Cristina Anisescu (CNSAS), Iosif Kiraly (curator invitat, UNAB), Simona Dumitriu (Platforma), Bogdan Bordeianu (Platforma).
Parteneri: Muzeul Național de Artă Contemporană, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Universitatea Națională de Arte București.
Potrivit organizatorilor, ”Second Life in comunism se dorește a fi un spațiu de reflecție în care trecutul recent și prezentul se intersectează într-o dialectică integrativă prin fotografii și documente de arhivă, imagini ale prezentului și fragmente de istorie orală, cărora li se adaugă un workshop deschis publicului, care va nuanța experiența lucrului cu arhivele poliției secrete și diversitatea abordărilor ei hermeneutice. Propunem o perspectivă multimodală de interpretare a documentelor întocmite de Securitate prin deconspirarea tehnicilor și mijloacelor folosite, cât și prin surprinderea contingentelor supravegherii vieții private și a spațiului public – un alt mod de resemnificare a dosarului secret ca metronom al vieții personale și al cotidianului.
Documentul fotografic și dosarul sunt completate de fragmente de video-interviuri realizate de Centrul de Istorie Orală – CNSAS. Din perspectiva propriului dosar și a memoriei trăite, protagoniștii vorbesc despre frică, dezamăgire, nevoia de clarificare, ori despre vinovăție și compromis.
Prin expunerea fotografiei din dosarele securității, în studii de caz și instalații de imagini sunt nuanțate atât eliziunea privat-public care se produce în situația supravegherii și urmăririi, cât și relația etic-estetic în contextul mai larg al modului de a privi și a lucra cu documentul și arhiva al artiștilor, ori relația observare-urmărire în spațiul public din prezent, prin comparație cu trecutul recent.”