spot_img

„Focul face materialul ceramic ireversibil”

În perioada 9 martie-26 martie 2012, la Galeria Galateea din Bucureşti, publicul poate vizita expoziţia „My girls” de Lucian Ţăran. „Trăsăturile şi caracteristicile feminine ne sunt dezvăluite de către Lucian Ţăran printr-un exerciţiu de sinceritate. Expoziţia sa, cu titlul sugestiv ”My Girls” (Fetele mele), trebuie privită fără falsă pudoare şi fără prejudecată.” (curator: Georgiana Cozma) Andra Rotaru a dialogat cu Lucian Ţăran, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Creaţi într-un spaţiu neobişnuit, în proximitatea unei Dâmboviţe care curge pe sub dalele atelierului.

Atelierul este un blestem şi o binecuvântare totodată. Acolo trăim condiţiile extreme ale unei închisori de exterminare, alături de atmosfera de calm şi împăcare a unui spaţiu de reculegere. Ne balansăm între nevoia noastră de a avea un loc de lucru şi responsabilitatea faţă de colegii noştri, artiştii din clădire – clădire care probabil s-ar prăbuşi dacă aceste izvoare, aflate la numai doi metri de nivelul solului, nu ar fi evacuate continuu. Nu ne acceptăm destinul cu resemnare, avem un ‘’meci’’cu Apele Române care, până acum, au câştigat prin neimplicare.

Cum aţi trecut de la sculptură la ceramică? Care sunt provocările şi satisfacţiile, în ambele cazuri?

Nu a fost o trecere, este mai degrabă o pendulare. Adevărul este că materialul ceramic are vocaţia martorului, acesta copiază ideea cu acurateţe dacă ţinem cont de “micile lui revolte”. Toate culturile şi civilizaţiile l-au folosit şi, pentru multe dintre acestea, materialul ceramic este singurul care le mai reprezintă şi în acest context. Aş dori să le răspund celor speriaţi de ‘’fragilitatea’’ ceramicii, spunându-le că, exersarea acestui sentiment nobil, care este grija, reflectă capacităţile noastre intelectuale, este cultura noastră.

De curând, în Bucureşti s-a redeschis o galerie destinată artei ceramice. Expoziţia dvs., „My Girls”, poate fi vizitată la Galeria Galeteea până marţi, 26 martie 2012. Cum v-aţi oprit la tema acestei expoziţii ce abundă în femei cu pisici, amoraşi, „prietene franţuzoaice”, „Mone” şi „Lise”.

În Bucureşti s-au deschis foarte multe galerii, dar Galateea este o galerie a Uniuni Artiştilor Plastici, ori asta este o minune pentru că, patrimoniul U.A.P de după Revoluţie, a fost decimat! Este un act recuperatoriu extraordinar al Secţiei de Ceramică.
Consider că artistul este dator să aparţină timpului său. Pentru mine, această datorie a fost la început paralizantă pentru că nu am putut să acţionez mimând normalitatea. Omul recent, atât de blamat, găseşte putere în propria risipire, iar senzualitatea, sexualitatea sau ludicul stau alături de angoasă, eşec şi căutare. Nu cred în viziunea tragică despre om, cred în libertate şi responsabilitate! Libertatea modului despre cum îmi construiesc personajele vrea să reflecte libertatea lor interioară şi bucuria sinceră de a trăi.

Fecioara Maria cu pruncul se transformă în lucrările dvs. într-o femeie lipsită de pudoare, cu pisici la sân.

Nu sunt un ateu, dar nici nu mă pot închina unui sentiment religios clădit pe simulacru. Epoca noastră nu mai este o epocă a durerii ca permanenţă a aflării în lume (Pieta) ci, mai degrabă, avem o relaxare neghiob de umană şi – cred – mai datătoare de speranţă. Pentru că nu se poate nimic fără demnitate!

Multe lucrări realizate de dvs. sunt de mari dimensiuni. Porniţi de la ceea ce vă oferă o temă aleasă, de la relaţia cu ambientul în care creaţi lucrările, de la propria biografie? Ce rol are „Ultraşa” în firul tematicii acestei expoziţii?

Spaţiul este coroziv, el “înghite” obiectele. Artiştii, sculptorii în special, recunosc acest lucru, aşa că ei supardimensionează şi gonflează volumele. Lucrările de dimensiuni mai mari sunt astăzi un lux, având în vedere condiţiile în care majoritatea artiştilor îşi desfăşoara activitatea, iar în ceea ce priveşte ceramica, la aceasta se adaugă câţiva factori extrem de importanţi, cum ar fi: cuptorul de ardere, dificultăţile legate de tehnica de ridicare, de calitatea materialului şi a transportului. Lucruri care, însumate, devin de-a dreptul ucigătoare pentru artist. Cu alte cuvinte, ambientul scurtează biografia!  Nu fac foarte mare caz de acest lucru pentru că, întotdeauna artiştii au fost în posturi sociale vulnerabile – se pare că este o necesitate a creativităţii. În particular, artiştii români beneficiază de condiţii excelente din această perspectivă, şi pot fi de-a dreptul geniali. “Ultraşa” este o figură aparte, o imagine a conflictului dintre senzualitate şi identitate.

Care este rolul organicităţii în „My Girls”? Există artişti care încearcă sau au încercat să se lase influenţaţi de stilul dvs.?

Nuditatea are un mare atu – sinceritatea, tema este una de impact, este un exerciţiu nonconformist care forţează şi provoacă convenienţele, un joc serios cu limitele şi – sper – o provocare inteligentă.
Un stil se construieşte greu, se impune şi mai greu… şi este nevoie de timp, de mult timp pentru a răspunde la o astfel de întrebare.

Ce intră în cuptor şi ce iese din el?

Focul face materialul ceramic ireversibil, nemuritor, deşi procesul fizico-chimic este cunoscut, rămâne o urmă mistică a procesului de ardere.

Dacă ar fi să găsiţi un corespondent „fetelor dvs”, în arta contemporană din România, care ar fi acesta?

Un corespondent aş putea găsi mai uşor în străinătate, unde jocul cu limitele este fenomen “la ordinea zilei”. Sunt şi artişti români care au în centrul preocupărilor această practică, pe care o tratează cu profesionalism, dar în acest context alăturările sunt riscante.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508