În perioada 25 februarie-1 aprilie 2012, la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal (Str. Tribunei nr. 6, Sibiu), artistul vizual Mihai Zgondoiu expune „The Artist’s Golden Hand/Mâna de aur a artistului”. Curator: Olivia Niţiş. Vernisajul va avea loc sâmbătă, 25 februarie 2012, ora 12:00.
„Artistul contemporan veghează permanent. El se află în căutarea soluțiilor vizuale și conceptuale în proximitatea lucrurilor și, de ce nu, în expresivitatea accid…entalului, a fenomenului cotidian autoreferențial, cum este, spre exemplu, o fractură. The Artists’s Golden Hand este un discurs satiric savuros vizual ca scrierea literară Metamorfoze sau Măgarul de Aur a lui Apuleius, în care autorul reflectă realitatea unei societăți la fel de scindată și astăzi între materialitate și spiritualitate.
Mihai Zgondoiu se folosește de accident în cheie postmodernă aplicând teoria fragmentarității asupra propriului corp. Mâna, brațul și mai precis antebrațul artistului reprezintă instrumentul de ironizare a statutului artistului contemporan și a identității sale, acel artist trendy, cotat bine pe piața de artă și învăluit într-o aură de inaccesibilitate. Societatea contemporană vest-centrică a impus norme de valoare cantitativă, măsurată în aur, mașini scumpe, pietre prețioase sau cristale Swarovski. Conceptul de star este echivalent cu valorile materiale, iar sistemele de asigurări sunt pregătite să acopere costurile unui tors de vedetă râvnit, al unui picior sau al unui braț bine antrenat.
Pe de o parte, societatea conservă în formol ciudățeniile sau anomaliile anatomice, iar pe de alată parte, fragmentul, în cel mai pur sens anatomic, este valorizat de secole, pe fondul dogmatismului religios care impune relicva ca rămășiță binecuvântată făcătoare de minuni și, astfel, capabilă să determine isteria adulativă a fanaticilor. În această lumină, fragmentul corpului uman căruia i se construiește contextul potrivit, devine un instrument al puterii care mizează pe dependența întregului de fragmentul fără de care și-ar pierde statutul de întreg, dar și pe dependența de fragmentul miraculos care conține în sine întregul. În marketing contează identitatea celui/celei care poartă ceasul la încheietura mâinii drepte, iar în religie contează identitatea celui căruia îi aparțin moaștele. Unul se adresează consumismului, iar celălalt pare să se adreseze laturii spirituale, deși granița dintre cele două este foarte fină având același efect de supunere față de două puteri diferite.
Mihai Zgondoiu își transformă mâna accidentată în artefact, într-un obiect estetic demn de contemplare, obiect care a trecut ca în alchimie prin toate etapele transformării până la aurul revelator. Fotografiile prezentate în acest preview surprind foarte bine natura aproape fetishizată a mânii, fiind completate, în varianta extinsă a proiectului, de obiect și video-performance în care intervine narațiunea ironică a procesului de șlefuire în relație directă cu rezultatul iconic.
În filmul Copilul din Macon, Peter Greenaway suprinde o societate bolnavă, sterilă, pregătită să divinizeze copilul frumos, mort și sanctificat, de la despuierea lui sălbatică de podoabe și haine până la dezmembrarea sa în pasiunea irațională pentru o părticică sfântă. Dincolo de reacția indivizilor coruptibili față de multiplele fațete manipulatoare ale fragmentului corpului uman, de isteria socială, Mihai Zgondoiu urmărește, înainte de toate, o raportare la sine prin amuzament și detașare ironică. The Artist’s Golden Hand nu este doar o scanare a realității contemporane, ci și un demers sănătos de autoironie într-o lume în care echilibrul valoric puternic influențat de factori politici, economici, psihologici… este greu de păstrat.” (Olivia Niţiş)