spot_img

”Scenariul este spectacolul însuşi”

Spectatorii care au curiozitatea să asiste la un spectacol instalaţie într-o cameră de hotel, pot participa în februarie şi martie 2012, la reprezentaţia „Camera 1306 [I am myself]”, realizată după un concept al coregrafului Cosmin Manolescu. Catrinel Catană şi Cosmin Manolescu le vor propune o interacţiune live şi improvizaţii incitante. Catrinel Catană a dialogat cu Andra Rotaru despre acest spectacol, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

De curând, la Hotel Intercontinental a mai avut loc o reprezentaţie a spectacolului „Camera 1306 [I am myself]”, desfăşurată de-a lungul a 6 ore, cu public diferit de la oră la oră. Ce aduce nou fiecare dintre reprezentaţii?

Fiecare reprezentaţie are o altă poveste, şi fiecare poveste are un public diferit. Noul îl găsim în reacţiile publicului. Se poate spune că publicul nostru este provocat, dar rămâne la latitudinea lui dacă acceptă această provocare sau nu, dacă dă frâu liber senzaţiilor de orice tip – miros, gust, tactil. De fapt, de la acest accept provine o altă nuanţă a noului. Au fost spectatori care au refuzat să părăsească camera, care au rămas la mai multe reprezentaţii, şi spectatori care au plecat după primele 15 minute. De ce? Poate, pentru că totul depinde de cât de mult este acceptată această provocare. Totul este extrem de intim şi puternic.

Cosmin Manolescu povestea la finalul uneia dintre reprezentaţii că nu a întâlnit încă acel public, în România, care să-l surprindă total şi să-l pună în dificultate. Este la fel şi în cazul tău?

Cosmin este un aventurier, el explorează la maximum tot ceea ce este nou, îi place şi surprinde audienţa ori de câte ori i se dă ocazia. Multe dintre momentele spectacolului sunt concepute în timp real. Nu pot spune că am fost pusă în dificultate, însă am fost surprinsă de reacţia anumitor spectatori. E prima oară când “lucrez” cu un public atât de aproape şi, deşi am ştiut de la bun început ce presupune, am acceptat şi am luat totul ca pe o mare provocare.

Spectacolul Camera 1306 [I am myself] a fost performat şi în Marea Britanie, unde publicul este uşor diferit de altele. Prin ce se diferenţiază?

Trebuie precizat că şi spaţiul a fost diferit şi a dat posibilitatea publicului să intre şi să părăsească locul ori de câte ori voia şi simţea nevoia. Şi, într-adevăr, publicul a fost diferit, destul de reţinut şi mai puţin deschis la un astfel de «experiment». Cred că, pur şi simplu, trebuie să fii pregătit pentru «I am myself».

Fiecare dintre cei care asistă la spectacol reacţionează diferit, spaţiul intim oferit de o cameră de hotel predispune fie la mari intimităţi, fie la mari inhibiţii.

E adevărat, fiecare participant la spectacol reacţionează diferit, intimitatea poate speria, dar, în acelaşi timp, îţi poate da un soi de siguranţă. Paradoxal, nu? Intervine aici şi vulnerabilitatea intimităţii, te simţi expus, în acelaşi timp eşti liber să acţionezi, să te joci. Pentru mine, farmecul acestui spectacol este libertatea pe care o poţi avea într-un cadru intim.

Care a fost structura de la care a pornit interpretarea ta?

Nu am lucrat pe un anumit tip de structură, am lucrat pe anumite teme propuse de Cosmin, dar şi pe un anumit tip de limbaj corporal. M-a motivat acest spectacol, pentru că sunt interpretă, dar conceptul propus de Cosmin mi-a dat posibilitatea să mă exprim şi coregrafic. Nu a existat un scenariu preexistent al spectacolului. Scenariul este spectacolul însuşi.

La un moment dat există o scenă în baie, în care eşti înconjurată de spectatori. Limitele unui spaţiu privat sunt depăşite, intimitatea ta se desfăşoară alături de ei. Este un lucru care devine normal, un simbol al celor care ne înconjoară zi de zi, fără să ne fie alături, dar pe care să-i simţim, să ne dorim contopirea cu lumile lor?

Acel moment este deschis miilor de interpretări, ai libertatea să crezi ce vrei despre el. Pentru mine este un simbol al singurătăţii, o singurătate printre oameni şi lângă oameni. De asemenea, scena aceasta ne spune despre felul în care putem aluneca printre oameni, realizând foarte târziu că nu este o trecere, ci mai degrabă o “furişare”, pentru că nu vrem ca intimitatea să ne fie depăşită. Şi din nou, această depăşire are un înţeles diferit pentru fiecare.

De la reprezentaţie la reprezentaţie, tu şi Cosmin Manolescu aveţi posibilitatea să improvizaţi în funcţie de spaţiu şi public.

Sigur, asta e partea cea mai captivantă în acest spectacol. La fiecare reprezentaţie există un alt story, aşa cum am precizat mai devreme, story care implică acţiuni diferite, trăiri diferite, senzaţii diferite, o altă muzică, o eventuală proiecţie, un film, un masaj, un miros de parfum, o gură de vin, o muşcătura, un sărut sau o simplă îmbrăţişare. Cu fiecare spectacol simt că mă redescopăr. Într-un fel pot spune că totul ia forma unui joc, un joc în care dau, primesc şi retransmit. Ne jucăm cu publicul? Da, posibil. Poate fi totul văzut ca un ping-pong al reacţiilor şi simţirilor. Îmi place acest joc, este incitant şi stimulant pentru ambele părţi şi pentru cei care vin la spectacol dar şi pentru mine.

De ce [I am myself]?

Sunt liber să mă exprim în intimitate şi în libertate în acelaşi timp ?
Energiile fiecărei reprezentaţii mi-au dat oportunitatea de a ajunge sau nu către acest «eu sunt eu»

Camera 1306 [I am myself] va putea fi văzut de public şi în 17 februarie și 2 martie 2012. Aşteptări?

Aşteptări, ca înaintea oricărui spectacol, sunt curioasă. Curiozitatea îmi întreţine inspiraţia. Îmi doresc doar ca spectatorul să se lase purtat, şi intensitatea trăirilor să depăşească ‘cotele normalului’.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508