Joi, 10 noiembrie, ora 18.00, la galeria Foto Anexa a Muzeului Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (Calea Moşilor nr. 62-68) va avea loc lansarea, în prezenţa autorilor, a romanului grafic „Travesti de Mircea Cărtărescu” de Edmond Baudoin. Volumul, publicat de Editura Humanitas şi „Jumătatea plină” cu sprijinul Institutului Francez din Bucureşti, va fi prezentat în cadrul Salonului European de Bandă Desenată care se desfăşoară între 3 şi 20 noiembrie 2011.
Lansarea va fi urmată de o masă rotundă pe tema adaptării literare în banda desenată la care vor participa cei doi autori, Mircea Cărtărescu şi Edmond Baudoin, scriitorul şi jurnalistul Cezar-Paul Bădescu şi Anamaria Pravicencu, membru fondator al Asociaţiei „Jumătatea plină”.
Analist al relaţiilor interumane, dar şi al provocărilor creatoare, Edmond Baudoin a reuşit să extindă potenţialul deja amplu al autobiografiei prin întâlnirea cu romanul „Travesti” de Mircea Cărtărescu. În „Travesti”, Cărtărescu povesteşte o adolescenţă tulburată, la limita schizofreniei, însă Baudoin nu face doar o simplă adaptare a textului, ci îl acaparează ca pe o materie primă şi ne oferă propria sa lectură a romanului, pentru că astfel să se poată proiecta mai bine el însuşi. Edmond Baudoin alternează deci transcrierea romanului „Travesti” cu întâlnirile pe care le-a avut cu Mircea Cărtărescu, care la rândul său se transpusese în Victor, personajul romanului său. Romanul grafic rezultat este un fel de autobiografie distorsionată, în care obsesiile lui Cărtărescu rezonează cu cele ale lui Baudoin: sex, nebunie şi angoasă sunt ingredientele acestei experienţe ale transfuziei halucinante dintre un scriitor şi un autor de bandă desenată.
„Sunt oameni care te fac să creşti, iar Mircea Cărtărescu este unul dintre aceştia. De fiecare dată când am fost în prezenţa lui, am încercat să fiu mai frumos. Asta numesc eu să creşti.” – Edmond Baudoin
Autor de notorietate pentru reînnoirea benzii desenate din ultimii 30 de ani, Edmond Baudoin a publicat peste 50 de titluri, iniţial la marile edituri franceze (Futuropolis, Glénat, Les Humanoides Associés, Dupuis, Gallimard), acordând însă, destul de repede, prestigiul său editurilor independente ce au apărut la începutul anilor ’90, în special L’Association, cu care a semnat câteva dintre cele mai poetice romane grafice scrise vreodată. El a câştigat de trei ori prestigiosul premiu „Alph’Art” acordat de Festivalul de Bandă Desenată de la Angouleme.