La Editura Dacia XXI, în colecţia „Romanele istoriei”, a apărut volumul „Pădurea din biserică” de Lia Alb.
„Carte neobişnuită prin informaţiile pe care le aduce asupra unui spaţiu al culturii şi al religiei, roman pedagogic prin istoriile exemplare din jurul omului religios, al vieţii religioase, Pădurea din Biserică continuă un demers cultural – o construcţie culturală necesară vestului românesc”. (Cornel Ungureanu)
„Personajele acestei cărţi coboară din alte cărţi ale Liei Alb cu mânăstiri, călugări, ritualuri creştine, momente sărbătoreşti. Un topos care construieşte în jurul lui o adevărată geografie literară este Mânăstirea Bezdin. Vin aici personaje care definesc o imagine a Imperiului, a secolelor de demult. Mânăstirea Bezdin e legată, prin personajele ei de Viena şi de Dalmaţia, de spaţiile sârbe ale ortodoxiei. Lia Alb încearcă să stabilizeze trasee noi ale romanului românesc prin pelerinaje, exil, detenţie. Printr-un documentar întocmit cu atenţie, ani în şir.
Cum se desfăşoară homo religiosus în închisoare, acasă, în Provincie, în mânăstire, cum se trăieşte el sub semnul credinţei? Romane sau jurnale numeroase, unele memorabile, au stăruit în cercetarea acelui loc sacru regăsit după 1989. Re-construit după 1989.
Personaj-cheie al romanului este călugărul Kirill, care coboară în teritoriile „Blajinilor”! Lumea blajinilor sadovenieni este uşor rectificată, blajinii capătă în roman pagini demne de întreaga stimă a cititorului de roman.
Despre „blajini”, despre icoană, despre pictura bisericească, sunt în carte fişe explicative – rânduri lămuritoare. Pagini de dicţionar. Există „lângă” călugărul Kirill, pictorul Petru care şi el, ar fi putut da viaţă altui roman senzaţional. Într-un roman de referinţă, Andrzej Kusniewics a avut răbdare şi a stăruit asupra felului în care se pictează o biserică; a decupat, pentru cititor, un manual de pictură religioasă. Doamna Lia Alb trece repede de viaţa pictorului care face închisoare în România, învaţă să picteze, alege, în anii 80, exilul şi devine celebru prin străinătăţi. Devine un artist de seamă. Poate că şi Kirill şi Petru vor reveni în romanele următoare ale Liei Alb cu biografii detaliate, sprijinite pe documentele necesare.
De altfel, şi cel mai viu personaj al romanului, Mona, are o biografie care ilustrează şi valori morale excepţionale şi şansele unui timp al credinţei. Ea agită o lume mondenă, cu buni şi răi. E un avocat care îşi slujeşte cu har profesiunea: „lecţia de avocatură” ilustrează paginile unui profesionist. Sunt demne de atenţie paginile urcuşului Monei în cariera politică. Devine un om politic exemplar care obţine succese spectaculoase pentru cauze abandonate de alţii. Tipologia lumii politice „de azi” poate asigura succesul acestei cărţi – ca şi a romanelor viitoare a doamnei Lia Alb.
Carte neobişnuită prin informaţiile pe care le aduce asupra unui spaţiu al culturii şi al religiei, roman pedagogic prin istoriile exemplare din jurul omului religios, al vieţii religioase, Pădurea din Biserică continuă un demers cultural – o construcţie culturală necesară vestului românesc. (Cornel Ungureanu)