Vineri, 4 noiembrie 2011, ora 11:30, la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra (Bucureşti), în prezenţa lui Andrei Şerban, care semnează prefaţa cărţii, şi a Monicăi Andronescu, redactor-şef al revistei săptămânale de teatru Yorick, va avea loc lansarea volumului “Şapte tratate secrete de teatru Nô” de Zeami, colecţia “Yorik”, Editura Nemira. Volumul cuprinde tratatele cele mai importante ale maestrului japonez, printre care “Învățături despre stil și floare (Fushikaden)”, elaborat în perioada 1400-1418 și considerat scrierea esențială a lui Zeami.
Zeami (sau Seami), care a trăit în Japonia între anii 1363-1443, este considerat cel mai important dramaturg şi teoretician al teatrului Nô. Împreună cu tatăl său, Kan’ami (1338-84), a contribuit decisiv la dezvoltarea acestui gen, aşa cum se practică el până în zilele noastre. Bucurându-se de favorurile şogunului Ashikaga Yoshimitzu, Zeami (Kanze Motokiyo) a avut o influenţă crucială asupra teatrului Nô, devenind, după moartea tatălui său, personalitatea-cheie a acestei arte. A condus Şcoala Kanze întemeiată de părintele său, a continuat să joace în spectacole de gen şi să scrie, precum şi să revizuiască piese de teatru Nô. În anul 1422, a devenit călugăr zen.
Autor a aproximativ 90 dintre cele peste 200 de piese care fac parte din repertoriul curent al teatrului Nô, Zeami a lăsat şi mai multe scrieri teoretice fundamentale, menite să-i călăuzească pe învăţăcei în această artă. Prin tratatele sale a pus bazele teoretice ale genului, atât în ceea ce priveşte arta actorului, cât şi în privinţa dramaturgiei. Potrivit teoriei sale, principalele elemente ale actoriei Nô sunt imitarea aparent realistă (monomane) şi temeiul simbolic, spiritual (yugen).