Vineri, 16 septembrie 2011, ora 12.00, la Muzeul de Artă din Drobeta Turnu Severin va fi vernisată expoziţia „Interferenţe dunărene”, organizată de artiştii Ovidiu Dumitru, Darie Dup şi Cristian Popa. Expoziţia de grup prezintă lucrările câtorva dintre cei mai importanţi artişti români contemporani: Nicolae Aurel ALEXI, Ion ATANASIU Delamare, Bogdan BREZA, Marcel BUNEA, Vadim CREŢU, Ovidiu CROITORU, Mircia DUMITRESCU, Zamfir DUMITRESCU, Ovidiu DUMITRU, Darie DUP, Gheorghe GOGESCU, Neculai MIRODONIE, Octavian Ion PENDA, Cristian POPA, Mihai RUSEN, Mihai MĂNESCU, Vlad CIOBANU, Mircea SPĂTARU, Florin STOICIU. Participanţii la eveniment vor primi un catalog, în română şi engleză, cu texte critice semnate de scriitorul Dan Mircea Cipariu.
Dunărea, Cale a Cunoaşterii!
“Încă am în minte, în timp ce scriu acest text despre „Interferenţe(le) dunărene”, sutele de imagini ale unor lucrări trimise pentru un concurs internaţional de ex-libris cu titlul semnificativ „Dunărea – cale a culturii”, un concurs al cărui jurat am fost. De la notele muzicale ale lui Mozart până la podurile imperiale, romane sau austro-ungare, de la peştii hieratici şi zburători până la bărcuţele din hârtie, de la lebedele cu trupul ţărilor de adopţie şi ale celor de călătorie până la pescarul ori vânătorul de geografii reale ori imaginare, Dunărea este, mereu şi mereu, pretext cultural şi de întâlnire a Orientului cu Occidentul.
Dar Dunărea nu e numai o cale a culturii. Pretextul pe care ni-l propune vernisajul „Interferenţe dunărene” de la Muzeul de Artă din Drobeta Turnu Severin ne oferă argumentul stenic, spiritual şi estetic, că Dunărea este, pentru artiştii din această expoziţie, o Cale a Cunoaşterii. A celei mai profunde căi de cunoaştere: cunoaşterea de sine, în abisul căreia sunt Somnul şi Moartea, Infernul şi Inconştientul. O cale mereu aflată sub o neostoită nevoie de perfecţionare a mijloacelor şi a sonului interior.
Ni se oferă, astfel, cu gândiri şi cu imagini, proteice deveniri şi drumuri către Unicitate. Semnul vizual e înlocuit, cel mai adesea, cu tensiunile înalte ale Spiritului în călătoria sa spre eliberarea de formă şi canon, în intuiţia absolutului ascuns între linii, construcţii şi gramatici iniţiatice.
Încerc un exerciţiu imaginar şi stilistic prin crearea unei lumi eliberate de constrângeri. O lume a Cunoaşterii pe care o ţes chiar din operele artiştilor legaţi prin interferenţele lor cu Dunărea: scările lui Darie Dup care se îngustează tot mai mult la întâlnirea lor cu pământul şi cu forţele telurice, hainele lui Nicolae Aurel Alexi care povestesc despre limitele destinului, cărţile-obiect ale lui Mircia Dumitrescu din care ies miturile inimii şi ale creierului, zborul lui Florin Stoiciu săpat cu dăltiţa în materia care se vrea dezrobită, anatomiile hibride ale Ioan Atanasiu-Delamare aşteptând ultima lor reîncarnare, punţile şi turnurile lui Vlad Ciobanu peste care să treacă Orfeu şi personaje mitice dunărene, muzele orgolioase ale lui Mihai Mănescu peste aroganţa burgheză a zilei.
O lume a Cunoaşterii pe care aş vrea să o multiplic la nesfârşit între starea de vis şi cea de trezie!” (Dan Mircea CIPARIU)