Muzeul Benzii Desenate este animat întreaga lună iulie. Opt scurtmetraje austriece, primul film ceh cu personaje BD şi animaţii româneşti clasice compun oferta din miez de vară. Astfel, de sâmbătă, 9 iulie 2011, şi apoi în fiecare sâmbătă până în data de 30 iulie 2011, în sala Auditorium de la etajul 4 al Muzeului Naţional de Artă Contemporană, vor fi proiectate opt scurtmetraje însumând 43 de minute de animaţie austriacă din ultimul deceniu.
Enter Paradise for €3.20 (2008, 12’) este un portret animat al piscinei în aer liber Parkbad din Linz, văzută ca un model democratic al Edenului. Ecouri diverse, de la ispitele unui ţinut cu lapte şi miere la Grădina plăcerilor lumeşti a lui Hieronymus Bosch, se împletesc într-o imaginea paradisiacă. Calmul dinăuntru contrastează cu zgomotul de şantier al străzii, regăsit după vizita parcă prea scurtă.
All People Is Plastic (2005, 12’): într-un weekend, masa cenuşie a funcţionarilor se revarsă, în formaţie, către un conglomerat urban monocrom. Aparentele gesturi de revoltă se vădesc a fi, de fapt, rezultatul unor erori de design al prototipurilor humanoide. Animaţia 3D a lui Harald Hund trimite la imaginea cinematografică clasică a marelui oraş ca mecanism de disciplinare şi la critica lui Jacques Tati la adresa epocii moderne.
Tehnicile narative şi modurile de identificare convenţionale sunt răsturnate, în Copy Shop (2001, 12’), într-o frenezie a xerocopierii. Confuzia de care este cuprins personajul principal se extinde asupra spectatorilor, în vreme ce aparenta stângăcie iniţială a realizatorului se converteşte în virtuozitate. Izul grotesc, amplificat de coloana sonoră şi de textura alb-negru, evocă un scenariu kafkian care anunţă, nu fără ironie, dizolvarea oricărei originalităţi.
Wibbel-Ich + Glück (2007, 3’) este o animaţie solid ancorată în tehnicile artei grafice tradiţionale, dar cu un racord nu mai puţin temeinic la prezent. Fulgurantă precum o reverie, lumea vizuală a autoarei nu este deloc ermetică, deschizându-se fecund către privitor.
Aeroporturi, pârtii de ski, hoteluri şi cafenele, precum şi numeroase produse alimentare poartă numele muzicianului Mozart. Filmul Mozart Party 06 (Mozart Minute 15) (2006, 1’), rodul unei colaborări între Heimo Wallner (animaţie), Andi Haller (muzică, sunet) şi Thomas Renoldner (idee, regie, producţie) caricaturizează această exploatare onomastică greu de egalat.
3 Minimals (2005, 3’) semnat de Leopold Maurer vorbeşte despre coexistenţă şi riscurile care o pândesc: un om şi un cîine, un salt şi o prăbuşire cu iz dadaist în Falling, un om, o muscă şi o poveste de dragoste la birou în Boring, un bărbat şi o femeie la masă, într-o competiţie devoratoare, în Loving.
Vineri, 29 iulie 2011, de la ora 18.30, va fi proiectat lungmetrajul Kdo chce zabit Jessii / Who Wants to Kill Jessie (Cehia, 1966, 80′), regia: Václav Vorlícek. Fenomenul cărţilor de bandă desenată este adus pe ecran pentru prima oară în cinematografia cehă de scenariştii Václav Vorlícek şi Milos Macourek, cei care vor crea 13 ani mai târziu faimosul serial Arabela.
De asemenea, pe toată durata Muzeului Benzilor Desenate pot fi (re)văzute câteva filme din istoria animaţiei româneşti: „Uimitoarele aventuri ale muschetarilor”, „Călătoriile lui Pin-Pin”, „Condiţia Penelopei” şi episoade din seriile „Bălănel şi Miaunel”, „Misiunea Spaţială Delta” şi „Mihaela” (detalii: www.muzeulbd.ro).