Texturi vizuale retuşate, revalorizate, atacând tridimensionalul şi, mai cu seamă, efemeritatea imaginii în epoca lui Homo Videns, iată, pe repede-înainte şi pe repede-înapoi, esenţa unei expoziţii unicat în România, care a prezentat, la Galeria Atelier 030202 din Bucureşti, coordonată de artistul vizual Mihai Zgondoiu, lucrările câtorva dintre cei mai spontani şi mai buni performeri în arta colajului, artişti vizuali din Noua Zeelandă, Germania şi Statele Unite ale Americii. Un eveniment despre calea mixajului şi a fragmentului în artă, într-o lume din ce în ce mai lipsită de genuri artistice pure, într-o lume a ideologiilor şi semanticilor estetice interşanjabile şi anticanonice.
Un teribil transfer de energii creatoare a declanşat în mine, privitorul, expoziţia „MIX and MATCH”, de la Atelier 030202 din Bucureşti, deschisă până pe 30 iunie 2011, proiect ce ne dezvăluie lucrările unui grup de artişti pentru care colajul a devenit nu doar o expresie stilistică, ci chiar un fel de a reconfigura clipa şi realul. Christoph Rodde, Michael Goering, Kath Greenberg, Arrin Fancher, Chambliss Giobbi, Peter Gordan, Peter Lewis, Petula Bloomfield, Margaret Noel, Ryan Sarah Murphy, Matt Phillips, Suzanne Gonzales-Smith, artişti din Noua Zeelandă, Germania şi Statele Unite ale Americii, şi-au reunit operele născute din asumarea fragmentului şi a deconstrucţiei într-o expoziţie curatoriată de Klaus Postler, artist american, cofondator al Galeriei Alternative „One Step Beyond”, din Brattleboro, Vermont, un artist interesat în egală măsură de arta europeană şi de tendinţele specifice creaţiilor artistice într-o lume globalizată. Pentru arta colajului e nevoie de un fin organ de ascultare prin care să fie detectat sonul special al unui fragment capabil să declanşeze un nou proces de creaţie. Un fragment care poate asurzi prin forţa lui de irumpere: „Mix me!”. Manierele de lucru ale acestor artişti nu sunt deloc seriale, din contră, au capacitatea de a construi interiorităţi, fantasme şi imagine. Portretele „Maria” semnate de Susan Gonzales Smith sunt remarcabile pentru forţa cu care lucrează „Mix me!”. Minuţia detaliului face ca portretul să fie de o forţă iradiantă. Matt Philips regeometrizează raportul dintre forme şi culoare folosind drept mijloc colajul mai multor linii. Rezultatul este şi matriţă vizuală, şi un sentiment poetic transcendent. Peter Gordon ipostaziază un deux ex machina postmodern care coboară din lumea contabilităţii şi a numerelor mari şi mici pentru a se întrupa într-un cerb, cu semnificaţia sa escatologică. Petula Bloomfield exersează o sinestezică matrice a fiinţei ce trăieşte în permanentele dualităţi: undă-corpuscul, lumină-întuneric, afectiv-cerebral. „Flight or fancy” e una dintre cele mai tulburătoare lucrări din expoziţia de la Atelier 030202.
Cu fragmentul pre fragment călcând, „Mix and Match” este unul dintre evenimentele artistice ale lui 2011 în România!
Dan Mircea CIPARIU