La Editura Trei, în colecţia “Fiction Connection”, a apărut volumul “Omul cu cercurile albastre” de Fred Vargas, în traducerea Ilenei Cantuniari. “Omul cu cercurile albastre” este primul roman din seria ce-l are drept protagonist pe comisarul Adamsberg.
Parisul se confruntă cu un aparent maniac inofensiv. Toată lumea se amuză de acest lucru, dar faptul în sine este totuşi ciudat. De mai bine de patru luni, cineva, se presupune că un bărbat, desenează în timpul nopţii un cerc mare cu cretă albastră, cu diametrul de aproape doi metri, în jurul câte unui obiect găsit pe trotuar. (…) Fiecare încearcă să descopere care ar putea fi impulsul ce îl animă pe omul cu cercurile albastre. Căci ceea ce intrigă cel mai mult este faptul că, în jurul fiecărui cerc, mâna trasează cu un scris frumos, aplecat, sugerând o persoană cultivată, fraza asta care îi aruncă pe psihologi într-un abis de întrebări: «Victor, piază-rea, ce faci pe şosea?»
«De ce am ales să scriu literatură poliţistă? Probabil pentru că era singurul gen pe care tatăl meu, un om incredibil de cultivat, îl detesta. Dar şi pentru că romanele poliţiste, în încercarea lor de a rezolva problemele pe care le conţin, par să rezolve, de fapt, problemele vieţii. N-o să vă vină să credeţi ce scrisori am primit de la oameni care-mi spun că i-am salvat din ghearele depresiei. E un fel de catharsis, până la urmă.»(Fred Vargas)
«Poveştile cu detectivi seamănă foarte bine cu legendele şi cu basmele. Poveşti impresionante, despre instincte şi emoţii, niciodată poveşti intelectuale. Ele sunt, de fapt, despre primejdiile vieţii (…). Le spun adeseori celor tineri că scopul unei poveşti nu e acela de a dezvălui cine ia banii şi cine face amor cu fata, ci – la fel ca în legendele medievale – scopul e cunoaşterea!»(Fred Vargas)
«Personajele din cărţile lui Fred Vargas sunt pe cât de anarhiste şi stranii, pe atât de savante. Unul este pasionat de Antichitate, altul împătimit de oceanografie… cert este că modul lor de a vedea lumea doboară orice conformism, dezminte cu umor şi fantezie ordinea prestabilită a lucrurilor.»(Le Magazine Littéraire)