Sâmbătă, 16 aprilie 2011, între orele 11:00-19:00, la Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin va avea loc un amplu program dedicat marcării a 100 de ani de la naşterea lui Emil Cioran. La sediul institutului va fi susţinut un colocviu, menit să evidenţieze personalitatea marelui filosof român considerat unul din cei mai buni stilişti ai limbii franceze şi un exponent important al literaturii universale. Evenimentul beneficiază de prezenţa unor prestigioşi cercetători şi specialişti ai operei lui Cioran din Germania, care analizează din perspective variate activitatea complexă a filozofului român: dr.Thomas Stölzel (publicist şi filosof), dr. Markus Bauer (istoric de artă şi publicist), dr. Ilina Gregori (filolog), dr. Jürgen Große (istoric, filosof), dr. Rodica Binder (redactorDeutsche Welle).
Cunoscut în Germania în primul rând datorită traducerilor făcute de Paul Celan, Emil Cioran se bucură în continuare de o atenţie constantă din partea publicului –în luna martie a acestui an editura Suhrkamp a publicat textele scrise de Cioran despre Germania între 1931 şi 1937, în traducerea lui Ferdinand Leopold, invitat de asemenea la dezbaterile moderate de Markus Bauer.
În încheierea sesiunii de comunicări sunt programate lecturi din piesa de teatru semnată de Matei Vişniec, “Mansardă la Paris cu vedere spre moarte”, în interpretarea actorilor Meike Schlüter şi Stephan Szasz şi proiecţia filmului documentar „Apocalipsa după Cioran” de Gabriel Liiceanu şi Sorin Ilieşiu. În 1994, VideoDialog a produs filmul documentar de lung-metraj „Apocalipsa după Cioran”, realizat de Gabriel Liiceanu şi Sorin Ilieşiu, membri ai Grupului pentru Dialog Social.
Filmările pentru documentarul „Apocalipsa după Cioran” au fost făcute la Paris în 18, 19 şi 20 iunie 1990. Aceste filmări includ cel mai substanţial dintre interviurile acordate de Cioran, care, după ce a refuzat întreaga viaţă să fie filmat, a acceptat în 1990, la 79 de ani.
Cioran a fost supranumit „scepticul de serviciu al unei lumi în declin”, „nihilistul veacului”, „the king of pessimists”, „procurorul speciei umane în procesul interminabil care s-a deschis între om, Dumnezeu şi lume”.