Mihaela Petrovan (manager More than Pub – organizatorul Târgului de carte BookLand) a trimis pe adresa redacţiei AgenţiadeCarte.ro un punct de vedere realist cu privire la situaţia cărţii în tăvălugul multimedia în care ne aflăm şi despre contextul în care cartea tradiţională trebuie să facă eforturi pentru a supravieţui. Acest material s-a născut în urma interacţiunii cu editurile în vederea participării la Târgul de carte BookLand. Redăm, integral, textul Mihaelei Petrovan:
“Editurile au fost obişnuite de atâţia ani cu un stil de business, cu anumite formate de târguri, cu anumite profiluri de cititori, cu un anumit stil de promovare al lansărilor editoriale. Însă, singura ‘constantă’ la ora actuală e schimbarea. Totul se modifică în jurul nostru: cumpărătorii de carte, motivele pentru care aceştia fac achiziţii, preferinţele lor, stilul de viaţă.
În întâlnirile pe care le-am avut în ultimele două luni cu varii edituri pe tema BookLand, am conştientizat situaţia neplăcută în care se află multe dintre ele… situaţie pe care o intuiam şi înainte de a demara acest proiect, doar că nu ne aşteptam să fie chiar atât de gravă. Şi este regretabil pentru industria cărţii. Însă trecutul, prezentul şi viitorul acestei industrii se datorează numai editurilor.
Cartea se ‚bate’ cu multe tentaţii sau necesităţi contemporane la modă – cel mai mare ‚duşman’ este chiar telefonul mobil, care nu mai este un simplu facilitator de convorbiri, ci un mijloc de navigare pe Internet, cu multiple beneficii din punct de vedere informaţional. Într-o ţară cu doar ~22 de milioane de români, avem 25 de milioane de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă. Cei (doar) 3 mari giganţi se bat pe ~3 miliarde de euro, vânzându-şi produsele prin cele peste 52,000 magazine. Câţi dintre aceşti abonaţi au cumpărat în ultimul an măcar o carte? În domeniul cărţii, peste 300 de edituri se bat pe o feliuţă financiară de aproape zece mii de ori mai mică decât a telecomunicaţiilor. Aş spune cu puţină ironie că dialogul bate monologul… dovadă că suntem nişte animale sociale, după cum spunea Seneca… nu-i aşa?
Cerneala tiparniţei a început de ceva vreme să fie înlocuită cu „cerneala” electronică… iar amploarea acestui fenomen creşte exponenţial de la un an la altul. Dacă în lume s-au vândut puţin peste 1 milion de echipamente tip ebook reader, să nu uităm că telefoane mobile au 4 miliarde oameni. Sigur, nu toate modelele ar permite (actualmente) citirea de cărţi electronice, dar perspectivele sunt mari şi faţă de proprietarii de PC-uri, estimaţi a fi 1 miliard. În curând, aplicaţiile gratis deja dezvoltate pentru telefoane, ce le transformă în (phone)reader pentru cărţi electronice, vor atrage tot mai mulţi pasionaţi de citit. Francezii de la Smartnovel au lansat anul trecut primele cărţi ce pot fi citite pe telefonul mobil, la preţuri ridicol de mici. Dacă e să fac o analogie, industria cărţii se află în acest moment în perioada de tranziţie prin care a trecut şi industria muzicală nu demult. La fel ca şi CD-urile, ultimii ani ne-au demonstrat că vânzările de carte printată nu merg tocmai strălucit, pe când vânzările de carte digitală au ajuns să explodeze, pirateria fiind şi ea pe măsură.
Cei care trag sforile în industrie, printre care şi Amazon, speră că formatul electronic, mai ieftin de produs decât cel printat, va înlocui vânzările clasice. Deşi România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul achiziţii online (faţă de Norvegia unde 71% din populaţie face astfel de achiziţii), în 2010, 3% dintre români (600,000 persoane) au cumpărat online de peste 1 milion de euro. Însă şi mai interesant este faptul că faţă de 2009 numărul de tranzacţii electronice a crescut cu 82%. Iar anul acesta estimările arată aşa: 1,2 milioane români (6% din populaţie) vor cumpăra online, conform spuselor lui Dorin Boerescu, fondatorul celei mai mari platforme de marketing afiliat din ţară, care reuneşte 100 de magazine online.
Cred ca sunteţi de acord cu mine când spun că viaţa a intrat pe un făgaş online… şi nu de ieri, de azi. În curând vom face aproape totul pe Internet, cu ajutorul PC-ului sau al telefonului mobil, dat fiind că de la un an la altul creşterile sunt de peste 100%. E timpul să acceptăm cu toţii realitatea şi să nu mai fim nostalgici. E timpul să fim vizionari şi să facem un pas înainte, până nu e prea târziu. Editurile nu mai pot apela la aceleaşi formate învechite de business sau de promovare. Nu îşi mai pot baza stabilitatea sau creşterea afacerii pe aceiaşi (tot mai puţini) cititori loiali (de carte tipărită). Nu mai pot avea pretenţia ca ei să-şi disloce din timpul lor liber, să se deplaseze în locuri ce nu le sunt la îndemână sau nu le oferă şi alte facilităţi suplimentare, ca într-un amalgam pestriţ să identifice minunata carte, fără de care unii dintre noi încă mai cred că nu se poate trăi. Să ne trezim la realitate: cartea nu mai este ‚obiectul’ pentru care să faci sacrificii. De altfel, nici un produs la ora actuală nu întruneşte calităţile necesare. Nu ne mai putem aştepta să punem cartea pe tejghea şi să avem pretenţia ca oamenii să alerge cu mic cu mare s-o cumpere. Cartea nu mai este demult o necesitate. E un moft. De ce? Atâta vreme cât ea nu le-a fost băgată sub nas în fiecare zi de varii reclame la TV sau Radio, oamenii au ajuns să considere un balsam de rufe mai necesar decât o carte, o tabletă de ciocolată mai dezirabilă decât o delectare intelectuală. Din pacate. Ne putem răzvrăti, ne putem supăra, putem chiar şi să refuzam realitatea… însă nimic nu va schimba lumea în care trăim şi tendinţele tehnologice. Iar miracole în afaceri nu se prea întâmplă. Doar crize economice.”
MihaelaPetrovan, manager More than Pub, organizatorul Târgului de carte BookLand
Bun, am inteles ca Bookland duce cartea intr-un loc public, la indemana.
Dar de ce nu vorbim un pic si despre tarifele de inchiriere a unor standuri, asa, in general, la targurile de carte?
Sunt multe de spus, fiecare vrea sa arate ca are dreptate…
raspund editorului: E asa usor sa acuzi preturi mari…daca nu ati primit oferta noastra, va rog sa ne atentionati pe emailul office@book-land.ro. Veti vedea clar ca preturile incep de la 300 euro pana la max 3250 euro + TVA. Mai multe pachete de mobilier, pt mai multe ‘buzunare. Ofertele celorlalte targuri nu au un prag maxim ca noi, ba chiar il depasesc de 4-5 ori…asa ca nu puteti spune ca la BookLand oferta de inchiriere e scumpa. In cele 3 zile de targ (care insumeaza cu 4 ore mai multa expunere decat in cele 5 zile clasice ale altor targuri) sunteti expus unei audiente de pana la 10 ori mai mari…peste 350,000 oameni vor vizita Afi Palace Cotroceni. Mall-ul este un organism viu, nu ‘resuscitat’ 5 zile pe an…de aici marea diferenta. In plus, ce si-a propus BookLand e simplu: sa aduca in mijlocul oamenilor cartea, sa o reintegreze in viata de zi cu zi a oricaruia dintre noi. In cele 3 zile de targ ni se va parea normal si la indemana sa cumparam si o carte, pe langa o cafea, un bilet la film sau o aspirina. Va asteptam!