Alaa al-Aswani, cel mai tradus şi mai apreciat scriitor egiptean contemporan, membru fondator al Mişcării Egiptene pentru Schimbare, se numără printre sutele de mii de egipteni ieşiţi zilele acestea în stradă. Scriitorul s-a alăturat manifestanţilor ieşiţi în Cairo, cerându-şi “dreptul la libertate şi înfruntând violenţa de temut a poliţiei”. Încă de la debut, critica literară a văzut în el un demn succesor al laureatului Premiului Nobel pentru Literatură, Naghib Mahfuz.
„M-am alăturat manifestanţilor din Cairo, la fel cum au făcut-o sute de mii de alţi egipteni din toată ţara – oameni care au ieşit în stradă, cerându-şi dreptul la libertate şi înfruntând violenţa de temut a poliţiei. Mi s-a cerut să spun câteva cuvinte. Chiar dacă am vorbit de sute de ori în public, de data aceasta a fost diferit: a trebuit să iau cuvântul în faţa a peste 30.000 de demonstranţi, care nu aveau nici un chef să audă de compromis şi care au n-au încetat o secundă să strige «Jos cu Hosni Mubarak!».
De ce s-au revoltat egiptenii? Răspunsul se află în însăşi natura regimului. Orice sistem tiranic poate priva oamenii de libertate, dar le oferă în schimb o viaţă relativ uşoară. Un regim democratic poate să piardă lupta cu sărăcia, dar cetăţenii se bucură de libertate şi demnitate. Regimul egiptean a privat oamenii de absolut totul. Sutele de mii de demonstranţi nu sunt nimic altceva decât reprezentanţii a milioane de egipteni ale căror drepturi au fost încălcate.
Acesta este modul în care a început primăvara egipteană. Mâine vom vedea o adevărată bătalie”, a declarat al-Aswani pentru “The Guardian”.
“Blocul Iakubian” de Alaa al-Aswani, primul său roman (tradus în cadrul colecţiei Biblioteca Polirom în 2008), a provocat dezbateri aprinse, rămânând timp de peste cinci ani (până la apariţia romanului “Chicago”), cea mai vândută carte în limba arabă, reeditată de mai multe ori, tradusă în aproape treizeci de limbi şi ecranizată în 2006.
“Chicago” (Polirom, 2010), bestsellerul care a surclasat “Blocul Iakubian”, prezintă vieţile mai multor egipteni americanizaţi, stabiliţi în Chicago din motive politice sau economice – o extraordinară galerie de portrete zugrăvite cu măiestria şi migala unui miniaturist oriental.