La Editura Polirom, în colecţia “Biblioteca Polirom. Seria de autor Saul Bellow”, a apărut volumul “Filiera Bellarosa şi alte povestiri” de Saul Bellow, în traducerea Ioanei Zirra. Scriitorul este laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, în 1976, şi singurul scriitor căruia i s-a acordat de trei ori “National Book Award”.
“Filiera Bellarosa şi alte povestiri” este cea mai cuprinzătoare antologie de nuvele şi povestiri a lui Saul Bellow. Povestirea care dă titlul volumului este relatarea unui „expert în amintiri“, ce rememorează relaţia sa cu Harry Fonstein şi soţia lui, Sorella. Palpitanta istorie a lui Harry, un evreu evadat dintr‑o închisoare italiană în anii celui de‑al Doilea Război Mondial cu ajutorul lui Billy Rose, o celebritate din lumea showbizului newyorkez, este şi un pretext pentru analiza relaţiei dintre evreul european şi evreul americanizat, dar şi o poveste despre memorie şi uitare, despre oameni şi ceea ce îi leagă ori îi desparte.
Plasate adesea – dar nu exclusiv – în Chicago şi în anii Marii Crize economice din perioada interbelică, istoriile incluse aici sunt o imagine a unei lumi şi un studiu fascinant asupra naturii umane. Ele ilustrează forţa de analiză şi talentul de povestitor ale lui Bellow, fiind impregnate cu ironia fină şi subtilă ce reprezintă una din mărcile sale stilistice.
„La lectura acestor povestiri te izbeşte nu doar profunzimea comică a viziunii lui Bellow asupra secolului XX, ci şi superba economie de mijloace cu care autorul creionează personaje memorabile, ce îşi găsesc astfel locul în acest veac american.” (New Statesman)
„Inteligenţa lui Bellow este cu adevărat umană, pătrunzătoare şi generoasă. Spre deosebire de mulţi alţi scriitori, el nu îşi tratează cititorul ca pe un idiot şi nici nu îl priveşte de sus; el îi oferă o mână de ajutor sau o scară făcută dintr-o proză de o claritate uimitoare. Cel care o urcă are o perspectivă unică asupra universului uman. Cartea aceasta este indispensabilă.” (The Guardian)
„Bellow, spre încântarea noastră, este singurul prozator care poate să scrie despre suflet într-un mod care să nu sune demodat.” (The Spectator)