spot_img

“Doar un nou context social-cultural, să-i zicem european, ar putea crea condiţiile de manifestare a unei noi generaţii de creaţie”

La Editura Limes a apărut un nou volum semnat de Dumitru Chioaru, intitulat “Noi developări în perspectivă”. Acesta cuprinde “portretele critice” ale poeţilor nouăzecişti: Vasile Baghiu, Daniel Bănulescu, Andrei Bodiu, Ruxandra Cesereanu, Nicolae Coande, Caius Dobrescu, Rodica Draghincescu, Emilian Galaicu-Păun, Mihail Gălăţanu, Judith Meszaros, O. Nimigean, Iustin Panţa, Ioan Es. Pop, Cristian Popescu, Simona Popescu, Floarea Ţuţuianu, Ioan Radu Văcărescu, Paul Vinicius, şi continuă cu douămiiştii: Constantin Acosmei, Dumitru Bădiţa, Rita Chirian, Dan Coman, Dumitru Crudu, Teodor Dună, Adela Greceanu, Marius Ianuş, Doina Ioanid, Claudiu Komartin, V. Leac, Ştefan Manasia, Ruxandra Novac, Cosmin Perţa, Daniela Popa, Dan Sociu, Radu Vancu, Elena Vlădăreanu. Începute cu “Developări în perspectivă” (2004) şi continuate cu “Noi developări în perspectivă”, aceste incursiuni în poezia ultimelor decade vor continua cu „Noua poezie nouă”. Andra Rotaru a dialogat cu Dumitru Chioaru, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

“Noi developări în perspectivă” (Editura Limes, 2010) continuă firesc, volumul “Developări în perspectivă” apărut la Editura Cartea Românească în anul 2004, volum care cuprindea “portretele critice” ale optzeciştilor. Acest nou volum extinde aceste „portrete” până în zilele noastre. Ce v-a determinat să continuaţi şi să urmăriţi în acest volum evoluţia de după anii `89 a poeziei?

Dragă Andra, eu  nu sunt numai autor ci şi comentator, ca să nu zic critic, de poezie. Întotdeauna am urmărit numele noi care apar în poezie, aşa încât nu puteau să-mi scape nici poeţii afirmaţi după Decembrie ‘89. Înainte era mai simplu, pentru că ei publicau în cele câteva reviste literare, iar volumele se găseau în librării. Acum lucrurile sunt mai complicate: revistele şi volumele nu se prea găsesc, dar au apărut site-uri şi blog-uri pe internet pe care le frecventez fără prea mult entuziasm. Am rămas un cititor de modă veche: trebuie să am cartea în mână pentru a putea scrie despre ea. Aşa am parcurs seria optzeciştilor, care s-a încheiat într-o carte, după care am continuat să scriu “portretele critice” de la rubrica “Developări în perspectivă” din revista “Euphorion”, abordându-i pe nouăzecişti, dintre care mulţi îmi erau cunoscuţi dinainte de Decembrie ‘89. Am văzut în nouăzecism o continuare a fenomenului poetic care începe cu optzeciştii, cu modificări mai mult de nuanţă decât de substanţă. Apoi am constatat că nici douămiiştii n-au sărit prea departe de trunchi, chiar dacă schimbările de paradigmă sunt mai radicale decât la nouăzecişti. Dar aceste trei valuri de poeţi alcătuiesc aceeaşi generaţie de creaţie, care dă o nouă viaţă limbii şi literaturii române.

Cât de pregnant se simte în poezia de după `89 democraţia şi cât de diferită e libertatea de exprimare?

De democraţie au beneficiat toţi poeţii, chiar şi cei care păreau definitiv compromişi. Unii au publicat texte/ volume cenzurate înainte de Decembrie 1989, în încercarea de a oferi altă imagine/ altă biografie a lor. Alţii  au renunţat să mai cultive poezia esopică, estetizantă, scriind în ton cu democratizarea societăţii şi noua orientare poetică- una mai directă, confesivă sau colocvială, dar au pierdut din audienţă, pentru că falsau. Cei cu adevărat valoroşi au continuat să scrie în formula care i-a consacrat. Poeţi/ scriitori cu mari opere de sertar, în ciuda aşteptărilor, n-au existat. Anii ‘90 au însemnat deplina afirmare a optzeciştilor şi nouăzeciştilor în formulele create în deceniul anterior, când libertatea de exprimare era drastic cenzurată. Dar oricât de marcată pare azi de limitele libertăţii de exprimare, creaţia optzeciştilor înseamnă începutul formării conceptului postmodern de poezie. Iar la tinerii poeţi libertatea de exprimare fiind deplină, s-a manifestat pe măsura talentului lor, în formule tot mai diversificate.

A fost poezia ocolită de o politizare a ei după revoluţie? În ce mod s-a folosit şi s-au făcut simţite tematica revoluţiei sau cea postdecembristă, de exemplu?

Nu se poate vorbi de o poezie revoluţionară, pentru că n-a existat o revoluţie românească în adevăratul sens al cuvântului, care să catalizeze energiile creatoare, solicitându-le angajarea pentru realizarea unui program. Iar “revoluţia limbajului poetic”, ca să preiau expresia din titlul unei cărţi de Julia Kristeva, s-a produs în perioada predecembristă, împlinindu-se în cea postdecembristă prin aportul celor trei valuri de reprezentanţi ai noii poezii. Există totuşi o retorică a dezamăgirii şi a frustrării (post)revoluţionare, care dovedeşte mai degrabă dezangajarea decât angajarea poetului/ scriitorului, asumându-şi marginalitatea socială ca pe un corolar al individualismului său.

Scrieţi în prefaţa cărţii: “Cred că douămiişti reprezintă ultimul val dintr‑o generaţie de creaţie care a început cu optzeciştii şi a continuat cu nouăzeciştii, marcând ceea ce în succesiunea logică a celorlalte două generaţii din secolul XX, interbelică sau modernistă, şi postbelică, neomodernistă, s‑ar putea numi perioada postmodernă a poeziei româneşti.”

Îmi menţin părerea, chiar dacă ea este respinsă mai ales de tinerii poeţi. Timpul o va confirma sau infirma.

S-au făcut simţite vocile individuale în interiorul poeziei anilor 2000?

Există cîteva voci bine individualizate ieşite dintr-un cor numeros de poeţi tineri, care cred că se află printre cei abordaţi de mine în portretele critice din volumul “Noi developări în perspectivă”.

În acest nou volum sunt reuniţi mai puţini poeţi decât în precedentul. Care este motivul?

Când am deschis rubrica “Developări în perspectivă” în 1990, opzeciştii erau (încă) „poeţii tineri”, ale căror volume abia atunci au început să apară într-un ritm mai susţinut, care a confirmat existenţa unei noi generaţii. De aceea, iniţial, “Developări”-le mele se adresau doar optzeciştilor, aspirând să-i cuprindă, dacă nu pe toţi, măcar pe cei importanţi. S-a strâns astfel material de o carte. Îmi dau seama azi, când privesc retrospectiv fenomenul şi constat că alte două valuri de poeţi completează tabloul unei întregi generaţii de creaţie, că unii dintre optzecişti pot fi lăsaţi deoparte, ceea ce voi face în sumarul antologiei „Noua poezie nouă”. Dintre nouăzecişti şi douămiişti, am ales poeţii reprezentativi sau pe care am pus pariu. Dacă dintre douămiişti mi-au scăpat poeţi importanţi, s-a întâmplat pentru că nu le-am cunoscut cărţile atât de precar difuzate în ziua de azi.

Care este importanţa cenaclurilor literare pentru o anumită perioadă formatoare de creaţie, şi care e reversul desfiinţării (sau reformatării) cenaclurilor literare?

Cenaclurile au fost şi rămân un fel de maternităţi de poeţi. Existenţa lor depinde de formarea şi promovarea unor poeţi/ scriitori adevăraţi, deşi istoria le consemnează în funcţie de mentorul lor, de regulă, un mare critic: Junimea lui Maiorescu, Sburătorul lui Lovinescu, Cenaclul de luni al lui Manolescu etc. Un cenaclu “reformatat” nu poate fi decât caricatura celui autentic. Dacă se pot aduna laolaltă câţiva poeţi talentaţi, promiţători, e mai bine să formeze un nou cenaclu.

Trebuie poezia nouăzecistă şi poezia douămiistă  privite şi înţelese şi prin contextul socio-cultural produs de mutaţiile aduse de revoluţie?

Poezia nouăzecistă şi cea douămiistă sunt bine înţelese  prin raportare la  contextul social-cultural din perioada postdecembristă, dar şi la modelul poeziei optzeciste care anticipează literar revoluţia.

Ce va urma valului douămiist sau ce se întâmplă deja în poezia română?

Doar un nou context social-cultural, să-i zicem european, ar putea crea condiţiile de manifestare a unei noi generaţii de creaţie. Semnele încă nu se văd, dar deceniul în care intrăm va marca o schimbare profundă a României, prin urmare, şi a literaturii noastre. Să sperăm că literatura va lua-o, din nou, revoluţionar, înaintea unui mediu social-politic încă foarte conservator.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508