Astăzi, 23 noiembrie 2010, ora 19:00, la Centrul Cultural ArtSociety (str. Logofăt Luca Stroici nr.18, Bucureşti) se lansează albumul “Singularitate şi reconstrucţie imaginară. Pictori români în Bretania (1876-1940)” de Doina Păuleanu (director al Muzeului de Artă Constanţa), care va fi prezentat de scriitorul şi eseistul Andrei Pleşu. Lansarea albumului se desfăşoară în contextul expoziţiei “Grupul celor patru”.
“Doina Păuleanu este unul dintre cei mai competenţi şi mai dăruiţi muzeografi pe care ne-a fost dat să-i avem. Dacă rămânea doar custode de muzeu şi tot era ceva deosebit de important pentru istoria artelor româneşti interbelice. Pentru că înzestrată cu un ochi aparte, cu un gust desăvârşit, pe care s-a altoit o cultură solidă, ea a ştiut să adune , nu să risipească, cele mai semnificative mostre ale anilor 1920- 1947, mergând, prin taberele organizate cu abnegaţie şi pricepere, până-n zilele noastre. Tema principală spre care şi-a ţintit atenţia a fost litoralul românesc, ceea ce, din deceniul doi al secolului XX, a însemnat şi Cadrilaterul, acolo unde s-a format o adevărată colonie de pictori ce dau o notă aparte întregii noastre arte vizuale.
Dar Doina Păuleanu n-a rămas doar custode de muzeu ci, cu “materia primă“ în faţa ochilor a conceput o monografie esenţială Balcicului, iar acum a văzut lumina zilei o alta închinată artiştilor români care au ales, o vreme, Bretania,”vestul sălbatic”al Europei , drept loc de inspiraţie. Şi nu mi se pare ciudat că printre primii atraşi de această stranie civilizaţie, cu un trecut glorios, a fost Nicolae Grigorescu.Vitré-ul o mică localitate bretonă, extrem de pitorescă, rămâne pentru mult timp motivul său principal de inspiraţie. I-au urmat apoi, alţii şi alţii, astfel încât, Doina Păuleanu a avut de unde să dea naştere unei noi monografii, intitulată „Singularitate şi reconstrucţie imaginară, pictori români în Bretania (1876-1940)”, a declarat pentru AgenţiadeCarte.ro criticul de artă Ruxadra Garofeanu, Preşedinte al Centrului Cultural ArtSociety.