spot_img

“Lumea mea se află între mine şi mine”

Volumul “: până mereu” de Gabriel Daliş, apărut, de curând, la Editura Charmides, va beneficia de o serie de lansări în ţară, astfel încât cititorii vor putea să asculte poeme din acest volum, în lectura autorului. Andra Rotaru a dialogat cu Gabriel Daliş, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro, despre poemele inedite din acest volum şi despre selecţia realizată de autor, din volume anterioare.

Volumul „: până mereu”, Editura Charmides (2010) se deschide cu un grupaj de poeme inedite. Citind poemul „autoportret” mi-am adus aminte de filmul „Rainbow Thief” de Alejandro Jodorowsky. Peter O`Toole dormea într-un pat agăţat de cârlige, într-un canal, împreună cu căţelul său decedat („mare şi alb”), iar pe sub ei se scurgeau şuvoaiele de apă colectată…

Poemul nu are nicio legătură cu acest film. Câinele la care fac referire în Autoportret este Shamrock, un câine real, evidenţiat prin trăsături dintre cele mai frumoase.

Cartea continuă cu poezii selectate din volumele anterioare: „Copacul fără urmaş” (2005), „Chip Împreună” (1999), „Întoarcere acasă”(1998), „Semnale de sâmbătă” (1996). Creând această antologie, ai încercat să găseşti un liant care să comunice cu volumele anterioare, fie că e vorba de o anumită atmosferă comună, de lexic, de temă?

Da, am fost interesat ca acest proiect să aibă coerenţă de la primul până la ultimul vers. Conţinutul straniu al cărţii se regăseşte şi în titlul acestui volum atent scris şi minuţios construit, în care fiecare cuvânt a trebuit reconfirmat într-un sens al său, determinant şi neechivoc. Cuvântul este, înainte de orice, atitudine. Îmi place să scriu cu atitudini, nu cu cuvinte, să fac traforaje din cuvinte, apoi să le pictez.

În poemele selectate din „Copacul fără urmaş” (2005), aproape toate gesturile personajului (autorului) au nevoie de o protecţie şi de o alternativă în faţa dezechilibrului. Există o pendulare între două elemente (unul pozitiv, altul cu o conotaţie mai morbidă), încât personajele (personajul) pare că are nevoie de trecut (cu toate tarele lui), pentru a învăţa şi a se îndrepta spre ceva ce îi poate oferi liniştea. Scoarţa, atmosfera jilavă, frunzele, individualizarea printre sute de alte elemente (copaci) creează scheletul şi carcasa pe care le foloseşte personajul pentru a se construi şi identifica. A existat o perioadă în care simţeai că transcenzi anumite zone, iar individualizarea acestui copac fără urmaş a fost un moment cheie în creaţia ta?

Un poem trebuie să treacă dincolo de zona temelor şi motivelor literare. Felul cum abordez o temă nu asigură o poveste la megafon, printr-o voce dintr-o garnizoană. Poemul este un secret sigur, dar comunicat sugestiv, discret, imprecis. În defavoarea unei poveşti cu zeci de verbe, prefer o interjecţie.

Cât de apropiat te simţi de „regnurile” diferite, fie în poezie, fie în literatura pe care o citeşti? Ce-ţi place să găseşti într-un volum de poezie, de exemplu?

Mă simt foarte apropiat de regnuri pentru că iubesc atitudinile sinestezice. Cât priveşte cealaltă întrebare, prefer, după ce am terminat de citit un volum de versuri, să pot spune da, am citit o carte de poezie, nu să-mi pară rău că am cumpărat cartea.

Există o anumită corelaţie între modul în care eşti structurat psihic, fizic, contextual etc. şi felul în care scrii?

Bineînţeles. Experienţele mele interioare s-au suprapus perfect cu un limbaj asigurat, în mare parte, de cuvinte. Dar nu cuvinte luate de-a gata, din dicţionar (dicţionarele sunt orientative, dacă nu fictive, şi pot ţine numai de o statistică), ci reinventate. Eu cred că am inventat cuvintele din poemele mele, că îmi aparţin numai mie. Dar asta nu înseamnă mare lucru. E doar o etapă a poeziei.

Dacă în poemele din anii trecuţi se simte o esenţializare sau o fineţe marginală, poemele noi, inedite, vin cu multe elemente senzoriale, umane, sunt vii. Există acum o concordanţă între ceea ce absorbi din exterior şi ceea ce devine asumat şi al interiorităţii?

Când scriu, sunt un om convins de ceea ce face, nu un plictisit sau un monden. M-am asumat pe mine însumi, într-un fel m-am înghiţit integral şi am devenit dual. O dualitate care îşi confirmă în permanenţă experienţele. Lumea mea se află între mine şi mine.

Într-unul dintre cele mai frumoase poeme din volum „despre friabilul gabriel daliş”, personajul se lasă asimilat de gesturile mortuare ale elementelor din jur (lumi mimetice, teleghidate, cablate, sedate, rezectate, subpământene), iar aceste interconexiuni lasă loc altruismului („mai vino cu cineva”), de parcă, în căutarea unei dureri atroce, mai e loc tocami de unul dintre elementele vieţii, pentru a o curma. Care e povestea acestui poem?

Tot ce pot spune despre acest poem este că l-am scris pentru o prietenă, iar versul „să ştii – m-au prins toţi oamenii” este unul din favoritele mele din carte.

Ai simţit nevoia să interacţionezi cu publicul prezent la lecturile de până acum? Poţi să-i vorbeşti atât cunoscătorului, cât şi necunoscătorului, despre poezie?

Eu îmi pregătesc atent lecturile. Ştiu ce poeme voi citi, în ce ordine. Nu dau detalii despre texte, consider textul suficient. Detaliul nu are ce căuta în poezie sau în preajma ei. Pot vorbi despre poezie dacă vrea cineva să audă ceva despre poezie. Dacă nu, nu. În general, prefer sa tac decât să vorbesc.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508