Complexul Naţional Muzeal ASTRA (Sibiu) organizează, în perioada 21-23 octombrie 2010, prima ediţie a Sesiunii de comunicări “Marketingul şi educaţia în muzee”. Gândită ca un prilej de întâlnire a specialiştilor în domeniile marketingului muzeal şi educaţiei din muzeele româneşti, sesiunea are drept principal scop un schimb periodic de experienţă, care să ducă la o mai bună comunicare şi care să scoată în evidenţă noutăţile în domeniu, modalităţile de abordare a acestei problematici, precum şi dificultăţile eventuale cu care se confruntă departamantele de marketing şi educaţie.
În contextul unei tot mai mari deschideri către public, marketingul şi educaţia sunt două dintre principalele modalităţi de implicare socială, la toate nivelele. În numeroase muzee din ţară, între cele două domenii s-a considerat că este o legătură importantă, astfel că au fost reunite în acelaşi departament sau, în situaţiile în care astfel de departamente nu există, acelorași persoane le-au fost atribuite sarcini legate de ambele domenii. Legăturile mai mult sau mai puţin vizibile între marketing şi educaţie, precum şi (contra)argumente pentru abordarea lor ca direcţii distincte, vor face de asemenea, obiectul întâlnirii de la Sibiu, ca şi întrebările care pot apărea în contextul unei astfel de abordări: Cine se ocupă de educaţie în muzeele româneşti, cui îi revin aceste obligaţii? Sunt oare programele educaţionale cu adevărat reprezentative pentru patrimoniul gestionat de muzee, reprezintă ele cea mai bună modalitate de punere în valoare a acestuia? Sunt activităţile comerciale realizate de muzee modalităţi eficiente de punere în valoare a patrimoniului şi pot fi ele îmbinate armonios cu activităţi educaţionale? Care sunt situaţiile concrete cu care se confruntă muzeele din România? Sunt activităţile educaţionale mai degrabă modalităţi de promovare a instituţiilor muzeale?
Programul acestei prime ediţii include şi un workshop cu tema „Utilizarea arhivelor foto, audio şi video în cadrul programelor de educaţie muzeală”, în cadrul căruia vor fi abordate teme legate de înţelegerea/ interpretarea patrimoniului prin intermediul imaginii, de importanţa realizării de arhive şi baze de date imagistice, de modalităţile de transmitere a semnificaţiilor obiectelor de patrimoniu, a mesajului unui program cultural sau educaţional prin intermediul filmelor documentare etc. Vor fi prezentate experienţe concrete, programe educaţionale care folosesc imaginea şi va fi evidenţiat modul în care au reacţionat participanţii la astfel de programe. Printre subiectele abordate în cadrul workshopului menţionăm: „ASTRAFilm şi ASTRAFilm Junior – valorificarea patrimoniului prin intermediul filmului documentar”, „Cum citim realitatea prin intermediul fotografiei”, „Patrimoniul în fotografiile copiilor” şi „Copiii în fotografii de epocă – proiect de valorificare a arhivei fotografice a Muzeului ASTRA”. Vor participa specialişti în domeniul filmului documentar şi al fotografiei precum directorul ASTRA Film, domnul Dumitru Budrala, artistul fotograf Louis Guermond sau coordonatoarea unui program educaţional pe tema fotografiei, Mihaela Cărbunaru. Comunicarea legată de utilizarea arhivei foto a Muzeului ASTRA va fi susţinută de Delia Voina.
Nu vor lipsi nici atelierele practice, ai căror cursanţi vor fi, de această dată, chiar participanţii la sesiune. Aceştia vor avea, de exemplu, prilejul să se familiarizeze cu tehnica olăritului, în cadrul unui atelier coordonat de olarul Gheorghe Ţambrea din Horezu.
Lucrările sesiunii se vor desfăşura în sala de conferinţe a Vilei Diana, în Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA, comunicările urmând să fie publicate într-un volum colectiv.