Astăzi, 31 octombrie 2010, ora 11:30, la Fundaţia Lowendal din Bucureşti va avea loc lansarea volumului “Trilogia îndepărtării. Odihna. Noaptea. Uitarea” de George Banu, apărut în colecţia „Performa” a Editurii Cartea Românească. Înaintea lansării, George Banu va susţine o conferinţă. Vor prezenta şi vor citi fragmente din carte Mihai Măniuţiu şi Marian Râlea.
Regizorul Mihai Măniuţiu a montat textele lui George Banu- “Uitarea” la Teatrul Naţional din Cluj, şi “Odihna”, la Teatrul din Târgovişte.
Actorul Marian Râlea a jucat în spectacolul “Odihna”. În timpul lansării vor fi proiectate imagini din cele două spectacole realizate pe textele cuprinse în volum.
La ora 11:00, în acelaşi spaţiu, va fi deschisă expoziţia de fotografie de teatru realizată de Mihaela Marin. Va prezenta George Banu.
Conferinţa şi lansarea cărţii vor fi însoţite de un recital de pian susţinut de Ioana Lupaşcu, evenimente ce se vor desfăşura în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.
Tripticul eseistic “Odihna, Noaptea, Uitarea” este o meditaţie asupra condiţiei umane şi, în particular, asupra condiţiei omului de teatru, definind indirect existenţa lumii ca pe un amplu şi complicat spectacol. Constituită dintr-o serie de reflecţii fragmentare, pe alocuri aforistice, cartea trimite la o întreagă tradiţie a moraliştilor francezi, de la, de pildă, un La Bruyère până la un gînditor paradoxal precum Cioran. Referinţele culturale sunt însă mult mai diverse: Shakespeare, Cehov, Maupassant, Nietzsche, Freud, Bergson, Proust, Borges, Beckett, Kundera, Jankélévitch şi încă mulţi alţii se întâlnesc în paginile acestei cărţi despre memorie şi identitatea profundă.
„George Banu are vocaţia spectatorului avizat, apt să surprindă şi să intuiască cele mai fine intercalări şi nuanţe integrate viziunii de ansamblu. Un ochi născut parcă pentru a vedea spectacolul, cultivat cu grijă şi provocat să se deschidă spre percepţii multiple, ne ghidează de fiecare dată în cărţile autorului. Nu este vorba nici de o detaşare impusă cu orice preţ, alterând gustul pentru spectacol şi transformînd discursul într-o relatare ternă şi convenţională (…), nici de capcana efuziunilor şi a patetizărilor.” , a scris Mihaela Mihailov.
George Banu, cunoscut teatrolog, emigrat în 1973 în Franţa, este profesor la Sorbonne Nouvelle din Paris, redactor-şef al revistei Alternatives théâtrales, coordonator al colecţiei Le Temps du théâtre la Editura Actes-Sud. A fost preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (1994-2000) şi director artistic al Academiei Experimentale a Teatrelor (1990-2001). În critica sa, a rezervat un loc aparte regiei moderne şi reprezentanţilor de marcă ai acesteia, între care Grotowski, Brook sau Strehler.
Cărţile sale, publicate la prestigioase edituri pariziene şi traduse în mai multe limbi, s-au bucurat de un considerabil succes în rândul specialiştilor. Pentru “Brecht ou le petit contre le grand” (1981) a primit „Premiul Criticii dramatice pentru cea mai bună carte de teatru a anului”. Aceeaşi distincţie i s-a acordat şi pentru “Le theâtre, sorties de secours” (1984) şi “Le Rouge et or” (1990). Trilogia compusă din volumele “Le Rideau”, “L’Homme de dos” şi “Nocturnes” îl arată ca eseist de fineţe preocupat de relaţia între teatru şi pictură.
În România, a participat la realizarea spectacolelor: “Celălalt Cioran” (în regia lui Radu Penciulescu), “Uitarea” şi “Odihna” (în regia lui Mihai Măniuţiu).