În perioada 19 octombrie -13 noiembrie 2010, la Universitatea din Craiova – Departamentul de Artă Teatrală (Sala „Al. Buia”) din Craiova are loc evenimentul teatral „Grotowski Workshop – atelier de formare în arta actorului”. Evenimentul este organizat de Asociaţia Dimanche Craiova şi Universitatea din Craiova, Departamentul de Artă Teatrală, cu finanţarea Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Workshopul este structurat în două module distincte conduse de Ang Gey Pin, actriţă, regizoare, pedagog, colaboratoare a lui Grotowski vreme de peste un deceniu şi Gina Călinoiu, actriţă, doctor în teatru, specializat în metoda Grotowski.
Primul de acest gen din România, vizând un target formativ de elită, respectiv tineri actori-masteranzi, proiectul aduce pentru prima dată în România un performer, ucenic şi colaborator al lui Jerzy Grotowski, pentru a experimenta practic una dintre cele mai eficace metode de antrenament actoricesc.
Workshopul este structurat în două module distincte conduse de Ang Gey Pin, actriţă, regizoare, pedagog, colaboratoare a lui Grotowski vreme de peste un deceniu şi Gina Călinoiu, actriţă, doctor în teatru, specializat în metoda Grotowski, care pe lângă antrenamentul specific, va asigura si cursul teoretic intitulat “De la teorie la practică”. Cursul are ca scop introducerea în metoda de lucru grotowskiană.
Metoda Teatrului Laborator are la bază tehnica via negativa, a actorului sfânt, urmând etica unui teatru sărac, care a schimbat definitiv modul în care actorul săvârşeşte actul teatral, hic et nunc. Antrenamentul specific presupune vindecarea rupturii dintre trup şi suflet, schizofrenie caracteristică societăţii contemporane, prin înlăturarea blocajelor psiho-fiziologice care împiedică contactul cu impulsurile primare, prin comunicare şi prin descoperirea comună a surselor creatoare pentru a îmbogăţi existenţa zilnică.
Ang Gey Pin, artist din Singapore stabilită în prezent în Europa, este pedagog, regizor si actriţă. Ang Gey Pin este cunoscută pentru munca sa cu „Centrul de lucru Jerzy Grotowski şi Thomas Richards” (Italia, Pontedera) şi, la nivel local, drept co-fondator al Teatrului OX (1995 – 2007).
La începutul profesiei de actriţă, Gey Pin a participat la o sesiune condusă de Jerzy Grotowski la Universitatea din California-Irvine, unde acesta era profesor. Etapa de cercetare corespunzătoare acestei perioade de lucru a fost numită de Grotowski “Objective Drama”.
Ang Gey Pin a fost membră a „Centrului de lucru Jerzy Grotowski şi Thomas Richards” (Italia, Pontedera) pentru aproape un deceniu, susţinând cu compania turnee în Europa şi Asia promovând proiectul intitulat: „The Bridge: developing theatre arts”. A interpretat rolurile principale în spectacolele: „One breath left” (UBU Special Award, Italy) şi „Dies Irae: My Preposterous Theatrum Interioris Show”.
Din 2006, Gey Pin lucrează ca artist independent, având posibilitatea de a preda, juca şi colabora, cu diverşi artişti internaţionali. Ea a prezentat lucrări, a acţionat ca artist-în-reşedinţă şi pedagog la Institutul Grotowski (Polonia), Universitatea din Kent la Canterbury (Marea Britanie), Universitatea Wesleyan şi Universitatea Yale (Statele Unite), Academia de Arte Frumoase Nanyang, Colegiul de Arte LaSalle (Singapore).
Workshopul presupune antrenarea şi angajarea în lucru a tinerilor actori-masteranzi, concentrându-se pe găsirea vieţii şi a surselor creative dinlăuntrul fiecăruia.
De asemenea, dezvoltă o abordare a procesului de creaţie, prin integrarea capacitaţilor fizice şi vocale ale actorului.
Vor fi investigate patru aspecte ale muncii actorului în timpul procesului de creaţie: antrenamentul fizic: prin exerciţii şi acţiuni fizice, se dezvoltă un mod de lucru în care se regăsesc intenţia, intuiţia, fluxul viu al impulsurilor, precizia şi claritatea necesare amplificării performanţei şi creativităţii interioare; antrenamentul vocal: cercetarea prin intermediul cântecelor, versurilor şi textelor, prin investigarea tonurilor şi a sunetelor improvizate, poate revela un proces interior de rezonanţă, care va elibera vocea acunsă a fiecăruia, îmbogăţind performanţa interpretativă; o cale de abordare a muncii de creaţie: constă în investigarea motivaţiilor şi a ceea ce este unitar în spatele procesului de creaţie, şi în urmărirea sursei de inspiraţie care angajează şi însoţeşte fluxul creativ într-un mod eliberator; creativitatea care integrează abilităţile fizice şi vocale: arată şi explică modul în care, actorul prin interpretarea lui, trebuie să angajeze şi să integreze mintea, inima şi trupul în procesul de creaţie.
Partenerii evenimentului: Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” Bucureşti, Teatrul Naţional “Marin Sorescu”, Universitatea din Craiova, TeleUniversitatea TV, Radio Oltenia Craiova, Fotoclubul Mircea Faria, Departamentul de Artă Teatrală-Universitatea Craiova.