În curând, la Editura Polirom, colecţia „Ego. Proză„, va apărea un nou roman semnat de Daniela Zeca, intitulat “Demonii vântului”.
„Istoria romanţată a unui safari” şi “Demonii vântului” alcătuiesc un dublet oriental, în fapt – un pretext exotic pentru ca eu să ajung la teme sensibile, care m-au obsedat: fuga, destrămarea ideii de sine, într-o civilizaţie a excesului, singurătatea şi finalul dezastruos al acestor nefericiri: nu rămânem niciodată fideli promisiunilor noastre. Altfel spus, am scris două cărţi ale iniţierilor eşuate.”, a spus autoarea.
În Dubai, la sfârşitul deceniului unu din mileniul al treilea, Burj Khalifa, cel mai înalt şi mai luxos turn din lume, tocmai a fost inaugurat. Recesiunea mondială se simte ca un vânt rece sub uşă, dar asta nu tulbură opulenţa spectacolului: zece mii de artificii se urcă până sub tălpile lui Allah.
În plin carnaval, „jurnalul arab” al unui bancher începe să spună o poveste surprinzătoare a Bucureştiului de acum un veac. Brusc, ne aducem aminte că, până în 1923, când a fost dezvelit mormântul lui Tutankhamon, România avea cel mai mare tezaur de aur şi nestemate din lume. în Orient sau aiurea, povestea comorilor şi a pietrelor preţioase are acelaşi final: bogăţiile se întorc la nisipul sub care stătuseră îngropate.
Daniela Zeca Buzura este absolventă a Facultăţii de Litere din Bucureşti, a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi al unui masterat în Ştiinţele Comunicării. Din anul 2001 este doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti şi lector la catedra de presă a Facultăţii de Ştiinţele Comunicării din cadrul aceleiaşi Universităţi.
A realizat numeroase emisiuni de radio şi a publicat articole şi recenzii în revistele: Amfiteatru, Ramuri, Romînia literară,Dilemateca, Luceafărul, Convorbiri literare, Studii culturale. În calitate de realizator al Televiziunii Române a semnat peste 200 de emisiuni de autor precum: „Cafeneaua artelor”, „Librăria pe roţi”, „Ceva de citit”. Între titlurile menţionate, seria tematică „Faţă în faţă cu autorul”, realizată neîntrerupt din octombrie 1997 şi pînă în aprilie 1999 – reprezintă o veritabilă antologie a literaturii române contemporane în 100 de ediţii – distinsă de Uniunea Scriitorilor din România cu Premiul Special pentru reflectarea în programe de televiziune a vieţii literare româneşti. Pentru acelaşi ciclu de emisiuni, autoarei i-a fost decernat Premiul Naţional de Televiziune pe anul 1997, acordat de Uniunea Scriitorilor şi Fundaţia “Scrisul Românesc” (distincţie acordată, la acea dată, moderatorilor Octavian Paler şi Nicolae Manolescu). La sfârşitul anului 2006 a primit distincţia „Personalitatea europeană a anului pentru România” – secţiunea televiziune, acordată de Fundaţia Eurolink şi Comisia Europeană. Din martie 2003 a fost redactor-şef al Redacţiei Literatură Arte, din august 2009 face parte din Consiliul de Conducere al Institutului Cultural Romîn, iar în prezent este directorul Canalului TVR Cultural.
A mai publicat volumele: Orfeea (Ed. Viitorul Romînesc – poezie, 1994), Îngeri pe carosabil (Ed. Coresi – proză, 2000), Melonul domnului comisar (Ed. Curtea Veche – critică literară, 2005), Jurnalismul de televiziune (Ed. Polirom – 2005) şi Totul la vedere. Televiziunea după Big Brother (Ed. Polirom – 2007), Veridic. Virtual. Ludic Efectul de real al televiziunii (Ed. Polirom – 2009) – Premiul APTR (2009), Istoria romanţată a unui safari (Ed. Polirom – 2009) – Premiul Revistei Convorbiri literare (2009).
-intradevar, detinem cel mai mare tezaur din epoca migratiilor; dar, prea putini stiu ca el contine un document de o importanta mult mai mare pentru istoria noastra; PATERA din aur -este un document inedit care cuprinde: un calendar crestin, geneza lumii dupa Biblie si clauzele unui tratat special de alianta a Scithiei gotice cu imperiul roman; fiind un document criptic -intocmit cu simboluri din mitologie, cuprinsul lui poate fi dezvaluit prin interpretarea simbolurilor si a miturilor in legatura cu acestea; dar, din pacate cartea despre aceasta fascinanta descoperire, care ar putea schimba istoria noastra antica, nu este mediatizata (sau, poate chiar de aceea?); iar specialistii din domeniu, care cunosc subiectul, tac;
-surprinzator pentru mine este faptul ca, intrun interviu, autoarea romanului Demonii Vantului afirma ca inainte de a aborda subiectul tezaurului ingropat la Pietroasa s-a consultat cu istorici si a cautat in arhive, unde a descoperit lucruri care nu se stiu; pe care insa, in opinia mea, nu ni le dezvaluie in roman;
-studiez tezaurul descoperit la Pietroasa de noua ani si urmaresc tot ce se scrie despre el; asa ca am ramas surprins ca autoarea romanului asazis sf, din pozitia pe care o ocupa in cultura, mai crede povestile oculte despre tezaurul de la Pietroasa (pe aceasta cale ii fac cunoscut un lucru inedit: dupa aflarea descoperirii mele specialistii muzeului care expune tezaurul publicului larg nu mai prezinta PATERA ca o …farfurie cu 16 zeitati, ci ca …o farfurie cu 16 personaje in diferite atitudini! prin aceasta interpretare spulberand orice …putere miraculoasa a aurului din care e facut tezaurul);
-revin in curand;