În perioada 8 septembrie- 19 decembrie 2010, la Kunstforum Berliner Volksbank (Budapester Straße 35, Berlin) va avea loc expoziţia de icoane pe sticlă „Poezia credinţei – Icoane pe sticlă din România din secolul al XIX-lea”. Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin şi fundaţia Kunstforum Berliner Volksbank.
Cea mai mare parte a celor 200 de exponate este prezentată pentru prima dată publicului. Icoanele pe sticlă, un fenomen artistic deosebit din Transilvania, provin de la Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia şi din colecţiile private Irina Muntean (Berlin) şi Hartmut van Riesen (München).
Icoanele pe sticlă din secolul al XIX-lea dau o imagine cuprinzătoare asupra acestui stil de pictură, fiind completate şi de opere rare din secolul al XVIII-lea. Expoziţia pune în lumină cele mai importante aspecte ale acestui meşteşug popular, prin care sunt făcute mărturii de credinţă, dar care, dincolo de contextul religios, pot fi percepute şi din prisma realizării lor, pline de culoare şi fantezie.
Pictura pe dosul sticlei din Transilvania surprinde prin imagini luminoase şi expresive, deşi compoziţiile erau supuse unor reguli bisericeşti foarte stricte. Pe lângă numeroase icoane făcute de zugravi ţărani anonimi din Transilvania, sunt arătate şi opere ale unor zugravi pe sticlă cunoscuţi, precum: Savu Moga, Ilie Poienaru, Pavel Zamfir.
În casele de ţărani din Transilvania, icoanele pe sticlă au reprezentat multă vreme singura podoabă. Nu numai scene din viaţa lui Iisus şi a Maicii Domnului erau foarte populare, ci mai ales imaginile cu sfinţi. În biserici erau de multe ori atârnate icoane reprezentând scene de praznic sau Judecata de Apoi.
În Transilvania, care în secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea a aparţinut în cea mai mare parte Imperiului Austro-Ungar, nu existau şcoli de pictură de icoane. În locul acestora însă tehnica picturii pe dosul sticlei, adusă din sudul Germaniei şi din Boemia, s-a răspândit datorită zugravilor ţărani, care au răspuns numărului crescând de cereri de imagini cu sfinţi printr-un număr tot mai mare de icoane. Condiţiile sociale şi istorice deosebite din această regiune au dat naştere unui fenomen unic în arta ortodoxă tradiţională.