Luni, 6 septembrie 2010, ora 18:30, la Institutul Cultural Român de la Stockholm, va avea loc dezbaterea “Realitatea bienalelor de artă contemporană”. La discuţie vor participa directorii Bienalei Bucureşti, Răzvan Ion şi Eugen Rădescu, şi curatorii ediţiei din 2009 ai Bienalei de artă de la Göteborg, Celia Prado şi Johan Pousette. Moderator este istoricul de artă Charlotte Bydler, care a vizitat Bienala Bucureşti 4 cu sprijinul Institutului Cultural Român.
Discuţia va gravita în jurul realismului în artă. Pornind de la ultimele ediţii ale bienalelor de artă de la Bucureşti şi Göteborg, cei cinci invitaţi vor discuta despre specificul bienalelor de artă ca scenă sau canal de reprezentare a problemelor contemporane. De asemenea, se va analiza tema realismului ca modalitate de a oglindi şi dezbate realitatea. Conceptul de realism poate viza atât mijloacele de expresie folosite de lucrările de artă, cu alte cuvinte realitatea estetică, cât şi diversele interpretări date temei expoziţiei, care sunt influenţate de contextul politic. De aici rezultă tensiunea dintre realitatea fizico-estetică a lucrărilor expuse şi realitatea redată poetic de acestea. De asemenea, invitaţii vor discuta pe marginea realităţilor locale abordate de fiecare expoziţie în parte, expresie a agendei politico-estetice a celor două bienale, de la Bucureşti şi Göteborg.
Evenimentul face parte din programul expoziţiei “The Realism Question – Epilog la Bienala Bucureşti 4”, care poate fi văzută la Institutul Cultural Român de la Stockholm până pe 24 septembrie 2010. Cu această ocazie ICR Stockholm va lansa o publicaţie în limba engleză care documentează expoziţia şi lucrările prezentate. Publicaţia conţine un eseu semnat de Felix Vogel, un interviu cu Albrecht Koschorke despre paradoxurile realismului, precum şi transcrierea discuţiei de la vernisajul expoziţiei, între Magnus Bärtås, Kalle Brolin, Lina Selander şi Felix Vogel, moderată de curatorul Helena Holmberg. Textele vor fi acompaniate de imagini din expoziţie realizate de fotograful Jean-Baptiste Béranger.
Expoziţia “The Realism Question” a fost dezvoltată ca un epilog la “Bienala Bucureşti 4: Handlung. Producing Possibilities”. “The Realism Question” porneşte de la ipoteza că la sfârşitului anilor ‘60 şi în anii ‘70 a apărut un nou tip de realism, de ambele părţi ale Cortinei de Fier. Luând drept referinţe istorice lucrări de The Medvedkine Groups, Ion Grigorescu şi Paul Neagu, “The Realism Question” urmăreşte aceste tendinţe până în prezent, cercetând în ce măsură se regăsesc ele astăzi în lucrările unor artişti precum Kalle Brolin, Magnus Bärtås, Joana Hajdithomas & Khalil Joreige, Lina Selander şi Mona Vatamanu & Florin Tudor.