Creatorii români sunt bulversaţi de măsurile guvernamentale care îi vizează direct: impunerea CAS şi CASS pentru drepturile de autor şi reducerea schemelor de personal pentru instituţiile de cultură finanţate de administraţiile publice locale. Două măsuri care au fost reclamate ca fiind neconstituţionale şi care încalcă mai multe legi naţionale şi internaţionale, precum şi principiile de guvernare europene. Până în acest moment, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională privind excepţiile de neconstituţionalitate la OUG 63/2010. Urmează ca în zilele următoare să aflăm decizia Avocatului Poporului privind încălcarea legii fundamentale în cazul impunerii CAS şi CASS pentru drepturile de autor. AgentiadeCarte.ro vă prezintă comunicatul de presă al Avocatului Poporului, precum şi un link către blogul scriitorului Liviu Antonesei în care se dezbate la chestiunea zilei pentru creatorii români.
Până la hotărârea Curţii Constituţionale (care, cel mai probabil, va anula câteva dintre măsurile aberante pentru cultură ale OUG 63/2010), instituţiile de cultură finanţate de administraţiile locale nu vor mai fi obligate să prezinte consiliilor locale şi judeţene lista de reducere a personalului!!!
La adresa web http://antonesei.timpul.ro/2010/07/19/comunicatul-avocatului-poporului-privind-sesizarea-curtii-constitutionale-a-romanei-in-privinta-oug-63-2010/ , scriitorul Liviu Antonesei a postat următorul text: “Mi-a parvenit de la dl. Dan Mircea Cipariu, iniţiatorul Protestului breslelor de creatori împotriva supraimpozitării drepturilor de autor, un comunicat al Avocatului Poporului, prin care această instituţie anunţă că a sesizat Curtea Constituţională a României în privinţa încălcării mai multor prevederi ale Constituţiei României în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 63 din 2 iulie 2010. Din punctul de vedere al Avocatului Poporului, ordonanţa reuşeşte să încalce legea fundamentală a ţării într-o puzderie de privinţe, de la ilegalitatea guvernării prin ordonanţe înainte de începerea vacanţei parlamentare la încălcarea principiilor constituţionale ale autonomiei administraţiilor locale şi judeţene şi la stabilirea unor măsuri financiar-fiscale, de asemenea contrare Constituţiei. Instituţia Avocatul Poporului pare să dea guvernului semnalul că „scopul nu scuză mijloacele”, prin urmare că nu se poate pretinde luarea unor măsuri împotriva crizei economice cu încălcarea legii fundamentale. La urma urmei, în România nu a fost instituită vreo lege marţială şi Constituţia nu a fost suspendată! În aşteptarea judecăţii de la CCR, postez mai jos comunicatul AP”.
COMUNICAT DE PRESĂ
privind sesizarea Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi stabilirea unor măsuri financiare
Din examinarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi stabilirea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 2 iulie 2010, Avocatul Poporului a observat că acest act normativ conţine norme contrare unor prevederi din Constituţie.
Ca urmare, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 13 lit. f) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată şi ale art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, Avocatul Poporului a ridicat direct în faţa Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi stabilirea unor măsuri financiare.
Argumentele de neconstituţionalitate invocate de către Avocatul Poporului au vizat în esenţă, contrarietatea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010, faţă de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia României, instituind exigenţele constituţionale privind adoptarea ordonanţelor de urgenţă şi limitele delegării legislative, precum şi faţă de art. 120-122 din Constituţie privind principiile de bază ale administraţiei publice, autorităţile comunale şi orăşeneşti, consiliul judeţean.
Bucureşti, 12 iulie 2010