Mâine, 8 iunie 2010, ora 18:00, la Universitatea Naţională de Arte-UNAgaleria (Str. G-ral Budişteanu nr. 10, Bucureşti), are loc vernisajul expoziţiei MOnuMENTS, un proiect al grupului focAR (Alina Tudor & Răzvan Neagoe). Curator Cristiana Radu.
Proiectul MOnuMENTS porneşte de la necesitatea unei reflecţii asupra relaţiei deficitare pe care o avem cu istoria şi memoria recentă, urmărind o piesă reprezentativă pentru relaţia dintre discursul politic şi ţesutul urban. Aflat în desfăşurare, ca un proiect de termen lung, MOnuMENTS urmăreşte cartografierea ţării pe zone – Dobrogea, Banat, Muntenia, Oltenia, Moldova, Ardeal, Maramureş – documentând şi arhivând monumentele de toate tipurile de pe întreg teritoriul ţării. Rezultatul va fi o „hartă” identitară a ţării prin prisma monumentelor sale.
Monumentele constituie un indiciu asupra felului în care ne privim istoria proprie şi pe noi înşine, ca popor. Asupra valorilor ideologice ale unei perioade istorice şi asupra felului în care ne-am raportat/ne raportăm la ele. Asupra raportului dintre artă şi politică. Avatarurile suferite de ele în timp sunt un barometru bun al schimbărilor politice şi sociale petrecute în spaţiul pe care îl populează.
Documentarea a început în 2007, iar prima acţiune a avut loc în 2009, pe traseul Constanţa-Bucureşti şi a constat în depunerea unui buchet de flori la fiecare monument şi respectarea unui moment de reculegere în memoria eroilor. Scopul imediat a fost acela de a atrage atenţia asupra unor monumente uitate sau aflate într-o stare de degradare vizibilă.
Tipul de cercetare artistică propus nu îşi arogă exhaustivitatea şi nici obiectivitatea sau tipul de analiză al cercetării ştiintifice, ci propune o meditaţie asupra relaţiei dintre individ, comunitate şi istorie, o întâlnire vie între „ieri” şi „azi”, între mentalităţi şi valori diferite, între noi cei de azi şi martorii tăcuţi ai vremurilor trecute. Notează diferenţe între dezvoltarea urbană şi cea rurală, între gesturi politice/culturale, gesturi individuale sau colective. Tangenţial, atinge teme precum arta în spaţiul public, urbanism, moduri de comunicare, tipuri de comunităţi, totalitarism, manipulare, violenţă.
Se opune ştergerii memoriei colective, optând pentru o memorie „vie”, urmărind în timp avatarurile – dislocări fizice sau dislocări de sens, reconstrucţii etc. – suferite de aceste simboluri naţionale. Raportul MOnuMENT – MOMENT este definit de cel puţin trei momente semnificative:
Momentul construcţiei şi inaugurării monumentului (dată, locaţie, autor, tehnică, comanditar etc)
Momentul evocat (tema, reprezentarea, titlul, istoric etc)
Momentul fotografierii (starea lui actuală, eventuale modificări, restaurări, recondiţionări, semnificaţia lui acum etc).
Selecţia de imagini prezentată în expoziţie se concentrează asupra figurilor eroilor din diverse perioade istorice. Majoritatea evocă primul sau al doilea război mondial. Cele mai vechi, de pe vremea Regelui Ferdinand sau a Regelui Carol, au suferit diverse recosmetizări – regimul comunist nu a demolat toate monumentele anterioare, însă a operat modificări – s-au mai adăugat nume, au fost scoase plăcuţe comemorative, unele monumente au fost reamplasate, altele vandalizate.
Proiectul de documentare şi cercetare MOnuMENTS a continuat şi în Londra, având curatori pe Lars Vilhelmsen şi Karen Ay. În perioada martie – aprilie 2010 s-a pornit la drum împreună cu “The Travellers Box Project”, o serie de trei performance-uri adăugând o nouă dimensiune proiectului. Observarea prin comparaţie a monumentelor din cele două capitale, Bucureşti şi Londra, a permis tragerea unor concluzii interesante privind modurile diferite de raportare la istoria proprie praticate în cele două spaţii, respectul/lipsa de interes faţă de însemnele naţionale ale trecutului oferind un indiciu asupra relaţiei de apreciere/comercializare/conflictuală/indiferenţă faţă de propriul trecut.
“The Travellers Box” funcţionează ca discurs artistic, purtat între artişti, în cadrul căruia atât analiza cât şi producţia propriu-zisă joacă un rol important. La baza proiectului se află noţiunea de colaborare între diferitele puncte de vedere ale artiştilor, pornind de la interacţiunile acestora cu „Cutia”, ca şi relaţiile care se dezvoltă din aceste interacţiuni şi se manifestă în diferite forme.
Expoziţia poate fi vizitată în perioada 8-18 iunie 2010
şi în cadrul NAG (www.noapteagaleriilor.ro) între orele 20:00 – 04:00.