Astăzi, 12 iunie 2010, ora 17:00, la Standul Editurii Herald (Pavilionul 14, Romexpo) are loc lansarea volumelor: “Atalanta Fugiens” de Michael Maier, “Rosarium Philosophorum” (Grădina Filosofilor) şi “Cartea figurilor hieroglifice” de Nicolas Flamel, în cadrul evenimentului “Quinta Essentia”. Invitaţi: Marius Cristian Ene (traducător) şi Oreste Teodorescu.
Încărcate de o excepţională simbolistică prin gravurile pe care le cuprind, aceste texte transmit adevărurile fundamentale ale alchimiei, constituind modele şi surse de inspiraţie pentru literatura „de gen” ulterioară. În plus, „Atalanta fugiens”, prin „Fugile” ce însoţesc fiecare capitol, reprezintă prima „aventură” multimedia din istorie. Lansarea de astăzi va fi însoţită de un moment muzical, care va da glas fugilor din “Atalanta Fugiens”.
“Rosarium Philosophorum”, în traducerea Ramonei Ardelean este fără îndoială unul dintre textele cele mai importante ale alchimiei medievale. Numeroasele ediţii apărute constituie o dovadă a interesului constant pe care această carte stranie l-a trezit. Influenţa sa ulterioară s-a făcut simţită în special prin imaginile simbolice pe care le conţine, probabil cele mai semnificative din întreaga literatură alchimică, prin care se încearcă transmiterea adevărurilor fundamentale ale Ars Magna. Rosariul nu este propriu-zis o lucrare de alchimie; conţinutul lui se configurează treptat, pe măsură ce este analizată încărcătura simbolică a imaginilor şi sunt aduse argumente sub forma unor citate din opera unor filosofi şi alchimişti recunoscuţi.
Obscuritatea textului şi confuza lui alcătuire nu dau impresia unei lucrări de alchimie bine structurate, aşa cum vor fi tratatele ulterioare (mai ales cele din perioada rozacriuciană). Centrul de greutate al argumentării nu cade aici pe bogăţia de idei a alchimiei spirituale (dezvoltate în secolele următoare de mari alchimişti precum Fludd, Bacon, Flamel etc.), cât mai ales pe redarea simbolică a principiilor Marii Opere.
Tratatul pendulează constant între partea grosieră a alchimiei, adică lucrul cu substanţele în vederea transmutării metalelor şi alchimia fiinţei umane, ce urmăreşte potenţarea energiilor corporal-vitale ale omului. Deşi fiecare imagine are o semnificaţie aparte şi condensează procese individuale specifice, înţelegerea amplului proces de transmutare care este alchimia presupune analiza simbolică a totalităţii imaginilor cuprinse în text.
“Rosarium Philosophorum” este împărţit în capitole asociate cu cele 20 de gravuri. Aceste capitole introduc ideea ce rezultă din conţinutul simbolic al gravurilor. Analizând aceste imagini, putem constata că avem de fapt reprodus sub ochii noştri un proces alchimic complet. “Rosarium Philosophorum” a fost considerat atât de important, încât Carl G. Jung i-a comentat simbolurile şi a citat abundent din acest tratat mai mult decât din orice altă sursă alchimică. Interesul marelui savant a fost suscitat mai ales de faptul că Rosariul tratează alchimia ca pe un proces neîntrerupt de transformare continuă imposibil de prins într-un sistem de gândire rigid. Cu riscul de a ne repeta, nu trebuie uitat că alchimia, aşa cum a fost înţeleasă de marile ei figuri, nu e un simplu proces de transmutare a metalelor, ci scopul ei ultim este unul profund spiritual, urmărind prefacerea omului, adică „sublimarea” constituţiei sale psiho-fizice într-una spirituală.