Mâine, 7 aprilie 2010, ora 17:30, la Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chişinău, se lansează volumul „CHIŞINĂU, 7 APRILIE. Teatru-Document”, apărut cu sprijinul UNITER la Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, cu ocazia împlinirii unui an de la revolta tinerilor basarabeni împotriva regimului comunist al lui Voronin. Autorii care semnează piesele de teatru dedicate “Primăverii de la Chişinău” sunt: Irina Nechit, Mihai Fusu, Dumitru Crudu, Constantin Cheianu. Ediţie îngrijită de Andreea Dumitru. Cuvânt înainte de Doina Jela. Prefaţă de Vitalie Ciobanu. Prezintă: Sandu GRECU, regizor şi director al Teatrului Satiricus, Andreea DUMITRU, editor, Irina NECHIT şi Constantin CHEIANU, dramaturgi.
Martori ai evenimentelor din aprilie 2009, patru intelectuali de prim-plan ai scenei culturale basarabene – deopotrivă jurnalişti şi oameni de teatru – au scris „la cald”, cu implicare și în registre diferite, despre o realitate complexă, dureroasă, plină de contradicții. Însăși apariția, imediat după schimbarea de regim politic de la Chișinău, a unor piese semnate de dramaturgii Irina Nechit, Constantin Cheianu, Dumitru Crudu şi regizorul Mihai Fusu marchează un moment fără precedent în viața teatrală de peste Prut. Fără a fi strict documentare, textele din acest volum reprezintă un document al stării de spirit de la 7 aprilie, o zi în care „generația Twitter”, și alături de ea, mii de basarabeni, au trăit speranţa schimbării, entuziasmul rupturii cu trecutul, dar, în egală măsură, teroarea, neputința de a înțelege deplorabila ieșire din scenă a fostei Puteri.
“Cui îi aparţine o ţară? În mod normal, cetăţenilor ei. În mod normal… O ţară, cea mai săracă din Europa – în care venitul mediu nu depăşeşte 250 de dolari, iar fiul preşedintelui statului este unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume, cu două miliarde de euro în conturi, o ţară în care amintirea foametei cu canibalism nu bântuie vârstnicii decât sub forma fricii de a-şi apăra copiii dornici de a trăi demn, în care propaganda sovietică a făcut mai atrăgătoare apartenenţa la statul care i-a canibalizat decât apartenenţa la Europa democratică, în care aproape 50% din populaţie votează regimul comunist mafiotizat, iar opoziţia nu reuşeşte să depăşească fărâmiţarea în 15–16 formaţiuni – nu aparţine cetăţenilor ei. Şi mai cu seamă nu tinerilor ei.” scrie Doina Jela în cuvântul înainte al cărţii acesteia.
Volumul “Chișinău, 7 aprilie. Teatru-Document” inaugurează seria „Eu, tu, el… şi Istoria”, o nouă colecție de titluri propusă cititorilor de Fundația Culturală „Camil Petrescu”.
Totodată, după lansarea cărţii, va avea loc spectacolul de teatru “7 aprilie 2009”, titlul sub care regizorul Sandu Grecu a pus în scenă două dintre piesele incluse și în acest volum: “Cu bunicul, ce facem?… „ de Constantin Cheianu și „Coridorul morţii” de Irina Nechit.
*
Marți, 13 aprilie 2010, ora 17:00, la Teatrul Naţional din Timişoara are loc spectacolul “În container” de Constantin Cheianu, regia Cristian Ban, producție a Teatrului Odeon. După spectacol se va lansa cartea „CHIŞINĂU, 7 APRILIE. Teatru-Document”, Fundația Culturală „Camil Petrescu”, în cadrul celei de-a XV-a ediţii a Festivalului Dramaturgiei Româneşti de la Timișoara. Participă: Constantin CHEIANU și Dumitru CRUDU.
FUNDAȚIA CULTURALĂ „CAMIL PETRESCU” a editat în 2008 antologia „Dramaturgi basarabeni de azi”, ediție de Andreea Dumitru și Oana Borș, cuvânt înainte de Florica Ichim.
TEATRUL „SATIRICUS ION LUCA CARAGIALE” este singura instituție din Republica Moldova care a montat programatic, în ultimii ani, texte de ultimă oră ale autorilor basarabeni.
Motivaţia pe care ne-o prezintă Fundaţia Culturală “Camil Petrescu”, elucidează mai multe despre apariţiile editoriale apărute sub egida sa: “Încă de la primul supliment oferit cititorilor revistei „Teatrul azi”, am pledat pentru memorie ca valoare capitală a unei societăți care ține să-și regăsească reperele. După aproape 50 de volume editate, lansăm o serie în care adevărul este consacrat ca personaj principal nu doar pe scena de teatru, ci și în viața fiecăruia dintre noi. Aducem acum în atenția publicului documente inedite, mărturii subiective, spovedanii de o sinceritate zguduitoare. Oameni care au privit în față nenorocirile secolului trecut, lăsându-se ademeniți sau nu de sâmburele lor utopic, tineri care vor să descopere cum a fost posibil Răul, supraviețuitori ai infernului, dar și martori ai crimelor petrecute la doi pași de noi, sub ochii noștri, scriu despre experiențe personale și despre dramele celor de alături, refuzând tăcerea, amnezia, indiferența, astăzi tot mai prezente și agreate în jurul nostru.”