La Editura Leda- Grupul Editorial Corint a apărut de curând volumul “Albă- ca-Zăpada” de Donald Barthelme, cu o prefaţă de Mircea Cărtărescu, în traducerea Anei Chiriţoiu.
El reprezintă un remake, în cheie hilară, neconvenţională şi ludico-erotică, al celebrului basm universal. Barthelme experimentează în materie de perspectivă şi stil narativ, luând bine-cunoscutele personaje ale copilăriei noastre şi remodelându-le sub chipul unor personaje cu o viaţă sexuală activă şi o psihologie complexă, urmând paradigma satirei postmoderniste. Scrisul său îmbibat de un umor fantastic aduce în prim-plan gustul pentru iraţional şi grotescul absurd al vieţii de zi cu zi.
Cotidianul Time scrie despre carte că reprezintă “o explozie de artificii verbale, expresii volatile, jocuri de cuvinte şi găselniţe joyciene…
Un basm recondiţionat şi asezonat cu umor, din care iese un roman al absurdului.”, iar sriitorul şi profesorul universitar Robert Coover se exprimă la fel de elogios:”Precis, rafinat, ironic, succint până la fascinaţie, cumulativ în juxtapoziţiile comice şi adesea suprarealiste ale stilului.”
„Savoarea acestui minunat roman trebuie căutată nu în aceste ghiciri ale unui sens mereu alunecos, ci în textura extrem de diversă, de variată, a fiecărei pagini în parte. Cartea nu trebuie citită “printre rânduri”, ci rând cu rând, cum sugerează undeva un personaj, până la terminarea textului. Fragmente suprarealiste alternează cu unele meditative, dialoguri sclipitoare se întretaie cu blocuri paginate cu litere de-o șchioapă. Cititorul va avea la lectură o satisfacţie artistică şi intelectuală pe care n-o va găsi în alte cărţi.”, scrie Mircea Cărtărescu despre volumul “Albă- ca- Zăpada”, în prefaţă.
Autor de romane, volume de povestiri şi eseuri, Donald Barthelme (1931-1989) este recunoscut ca una dintre cele mai mai importante şi inovative voci din literatura secolulul XX, remarcabil reprezentant al postmodernismului american. A studiat jurnalismul, apoi filozofia la Universitatea din Houston, Texas. Încă din studenţie a început să scrie la ziarul Houston Post, unde s-a şi angajat după ce s-a întors din războiul din Coreea. A predat în diverse perioade la Universitatea din Boston, Massachusetts, la cea din Buffalo, New York, şi la Colegiul Metropolitan din New York. În 1961, a fost numit director al Muzeului de Artă Contemporană din Houston. În acelaşi an, a publicat şi prima sa proză scurtă, specie în care s-a şi specializat; cele mai multe proze scurte i-au fost publicate în ziarul The New Yorker şi au fost adunate, de-a lungul anilor într-o serie de culegeri, printre care: Come Back, Dr. Caligari (1964), Unspeakable Practices, Unnatural Acts (1968), City Life (1970), Sadness (1972), Guilty Pleasures (1974), Amateurs (1976), Great Days (1979), Overnight to Many Distant Cities (1983), Sam’s Bar (1987). Barthelme este şi autorul romanelor Snow-White (Albă-ca-Zăpada ― 1967): The Dead Father (1975), Paradise (1986) şi The King (1990), precum şi al unor scrieri de non-ficţiune. Pentru opera sa a primit distincţii prestigioase: National Book Award, Guggenheim Fellowship, PEN/Faulkner Award.