spot_img

“Ca să rămâi viu trebuie din când în când să te reinventezi”

Dan Lungu a publicat, de curând, romanul În iad toate becurile sunt arse, Editura Polirom, colecţia “Fiction Ltd.”. Victor, protagonist al romanului, trăieşte cu senzaţia acută că îşi supravieţuieşte propriei tinereţi şi că prezentul îi funcţionează din inerţie. Are o muncă bizară, nesatisfăcătoare, la care se adaugă obsesia că propria soţie, vesela Veronica, fusese substituită în timp de o femeie care îi seamănă perfect, dar care nu mai păstrează nimic din şarmul fetişcanei cu care se însurase. Andra Rotaru a dialogat cu Dan Lungu despre acest roman, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Atmosfera care deschide volumul este impregnată de aburi de alcool şi ninsori, în care depănarea amintirilor merge pe repede-napoi. Deseori, personajele se miră şi se întreabă dacă sunt în stare de ebrietate sau pur şi simplu nu aud sau nu înţeleg exact ceea ce se întâmplă lângă ele.

Contururile realităţii sunt imprecise, pentru că ea se urezeşte şi se destramă în permanenţă, în luciri iluzorii şi forme halucinante, cu atât mai mult cu cât este privită prin mintea amară a unui cvasialcoolic. Sensurile vieţii, la rândul lor, se construiesc şi se prăbuşesc după logici moi sau amintiri/ întâmplări imprevizibile.

Ce legătură există între abundenţa ninsorii, îngeri şi oameni?

Îngerii care nu mor la timp devin oameni şi trebuie să înveţe deziluzia şi nefericirea. Ninsoarea, aşa cum îşi imaginează Victor, este doar un noian de foi rupte din caietele de teme ale îngerilor. Ei trebuie să înveţe să scrie corect în cartea vieţii, căci o virgulă între subiect şi predicat poate trimite un muritor în iad. Ninsoarea e o garanţie a dreptăţii divine. Şi a recăpătării temporare a inocenţei, adică a puterii de a o lua de la capăt. Totul se întâmplă în mintea lui Victor, evident.

Personajul principal rememorează anii de liceu, “dixtracţiile pe cinsteşi cârciuma “Pufoaica ruptă”, unde se refugia de ochii lumii, cu “gaşca beton”. Prin prisma acelor ani, care erau cele mai bune lucruri pe care le puteau face? Prin ce se păstra armonia grupului?

La acea vârstă, a fi cu ceilalţi e un scop în sine. Trăncăneala argotică reiterează o solidaritate fără rest, altminteri subînţeleasă. A fi cu ceilalţi şi a vorbi în cod restrâns înseamnă a fi împotriva lumii adulţilor, a normelor, a constrângerilor, adică a fi liber.

Care este raţionamentul morţilor multiple şi al unei singure vieţi?

Ca să rămâi viu trebuie din când în când să te reinventezi. Morţile simbolice îţi dau exact această şansă, pe care Victor o ratează sistematic.

Personajele se confruntă cu diverse probleme atunci când li se interzice să mai meargă cu colindul şi realizează că “să fii mare era şi asta tot un fel de boală”. Există o vârstă propice pentru a fi privat de lucruri care-ţi fac plăcere? Personajul principal realizează în jurul vârstei de 9-10 ani…

Nu, nu cred că există o vîrstă favorită, asta ţi se întâmplă toată viaţa, numai că de la un moment dat încolo începi să te obişnuieşti…

Apoi continuă seria de năpaste: realizează că unele lucruri sunt ireparabile, că nu se poate întoarce în timp ca să schimbe nimic, şi că nimeni nu e în stare să-l ajute, nici măcar mama sa. Exact în momentul în care toate relele vin buluc peste el, se petrece ceva neobişnuit…

N-o să spun ce se întâmplă, ca să nu stric eventuala plăcere a lecturii. Aş comenta doar că percepţia lucrurilor ireparabile este sursa unei tristeţi tulburi, adânci, care nu este monopolul intelectualităţii şi care creează premisele schimbării. Nu ştiu de ce, nu puţini dintre comentatorii nostri literari cred că sentimentul trecerii necruţătoare a timpului şi reflecţiile personale pe această temă sunt apanajul celor cu diplomă universitară. E o mare eroare care presupun că vine din lipsa unor cunoştinţe solide de psihologie.

Intrigile lumii adolescenţilor sunt presărate cu tot felul de provocări şi demonstraţii, iar cei slabi sunt ţinta celor mai puternici. Are vreun rol formator această „gaşcă beton”?

Evident! Pentru ei gaşca e lumea. Adevărata lume.

“La gagici, vă spun eu, e ca la fotbal, e chestie de talent.” Criteriile după care această gaşcă aprecia fetele erau adaptate în funcţie de posibilitatea unui răspuns pozitiv din partea acestora. Ce însemnau pentru aceşti băieţandrii fetele disponibile?

Comentariile celor din gaşcă nu trebuie luate în sensul propriu. E mult teatru în replicile lor, căci vioiciunea verbală este principala armă în câştigarea unui statut în grup. Pumnul este pentru ceilalţi, şi doar în absenţa comunicării. În rest, replica isteaţă e atotputernică. În materie de fete, discursul tinde să camufleze lipsa de experienţă.

În ce se transformă relaţia lui Victor cu femeile, odată căsătorit? Care sunt transformările pe care le înregistrează ochii de bărbat şi cât adevăr conţin ele?

Noi vedem relaţia lui Victor cu Veronica doar prin ochii lui. Evident, ea este puternic deformată de subiectivitatea lui rănită, aşa că nu trebuie căutată o valoare de adevăr standard.

Reîntâlnirile cu amici, prieteni sau cunoştinţe din perioada adolescenţei aduc o nouă lumină asupra trecutului şi prezentului personajelor.

Desigur, trecutul nu e ceva dat, ci e în continuă transformare. Întâlnirile peste timp aduc lentile noi în scrutarea „faptelor de vitejie” ale adolescenţei. De aceea nu trebuie să vedem în relatarea lui Victor însăşi istoria găştii, ci doar o variantă personală, şi aceasta deformată de întâmplările prezentului.

Cum aţi ales titlul volumului?

Dintr-o sumedenie de variante. Cred că a fost titlul pe care l-am găsit cel mai greu…

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508