La Editura Paralela 45 a apărut integrala poeziei antume a scriitorului Leonid Dimov (1926-1987), intitulată „Opera poetică” (volumele I şi II). Aceasta este o ediţie completă a poeziei sale antume, îngrijită şi prefaţată de Ion Bogdan Lefter.
Volumul I (republicat sub titlul din proiectul iniţial, “Opera poetică”– la prima tipărire: Opere, Vol. I, Editura Paralela 45, Piteşti, 2006) cuprinde poemele din culegerile dimoviene “Versuri” (1966), „7 poeme” (1968) şi “Pe malul Stixului” (1968).
Volumul II cuprinde poemele din „Carte de vise” (1969), „Semne cereşti” (1970), “Eleusis” (1970), „Deschideri” (1972), „Amintiri” (1973) şi “La capăt” (1974). Cele două volume sunt însoţite de ample prefeţe analitice. Volumul III, cuprinzând ultimele culegeri antume de poeme ale lui Leonid Dimov se află în pregătire pentru anul 2011.
“Ediţia de faţă, care va restitui opera poetică integrală a lui Leonid Dimov, are câteva ţinte mărturisite – iată! – din start.
Întâi, repunerea în circuitul lecturii a unuia dintre cei mai mari poeţi români. Recunoscut astăzi ca atare, inclus în manualele şcolare, Leonid Dimov e – paradoxal – un autor intruvabil în librăriile perioadei în care apare această ediţie. Culegerile publicate în urmă cu câţiva ani, Versuri (antologie de Nicolae Bârna, Editura Gramar, Bucureşti, 2000) şi Pe malul Stixului (I) (ediţie coordonată de Nicolae Ţone, Editura Vinea, Bucureşti, 2003), au avut o circulaţie restrânsă, după ce retrospectiva în două volume realizată în prima parte a anilor ’90 de soţia poetului, Marina Dimov (stinsă apoi din viaţă, în 1994), Carte de vise şi Baia (Editura Eminescu, Bucureşti, 1991, 1995), se epuizase de mult. Reluarea acestei din urmă selecţii, într-un singur tom, sub titlul Carte de vise, în Basarabia (Casa de editură Litera, Chişinău, 1997), n-a rezolvat problema decât – poate – pentru bibliotecile şcolare din acea zonă (cartea a apărut într-o colecţie cu acest profil: „Biblioteca şcolarului”).
În al doilea rând, pe lângă circulaţia necesară a poeziei lui Leonid Dimov, nu trebuie explicat de ce, la peste două decenii de la dispariţia autorului, se cuvine ca publicarea scrierilor sale să intre într-o etapă de recuperare aşa-zicând „patrimonială”. E urgentă nevoie de o restituire într-o ediţie critică în care să fie integrate toate compartimentele operei, edite şi inedite: alături de poezie, eseistica, publicistica, interviurile, corespondenţa, dedicaţiile pe volume oferite, alte scrieri mărunte. Un set de articole şi fragmente din interviuri au apărut în Leonid Dimov, Dumitru Ţepeneag, Momentul oniric (Antologie îngrijită de Corin Braga, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1997) şi în Leonid Dimov, Dumitru Ţepeneag, Onirismul estetic (Antologie de texte teoretice, interpretări critice şi prefaţă de Marian Victor Buciu, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2007), câteva au fost preluate în anexele micromonografiei Leonid Dimov de Viorel Mureşan şi Traian Ştef (Editura Aula, Braşov, 2000), iar corespondenţa de tinereţe cu prima soţie a poetului a apărut în volumul Scrisori de dragoste (1943-1954) (ediţie îngrijită de Corin Braga, Editura Polirom, Iaşi, 2003). Ansamblul este – însă – vast şi trebuie reconstituit ca atare. Seria de faţă deschide un „şantier” care va putea conduce către restituirea ştiinţifică a operei integrale, cu tot ce presupune o asemenea întreprindere (stabilire de text, variante, ecouri etc.; în special punctuaţia poemelor va trebui revizuită atent, căci autorul a tratat-o uneori cu neglijenţă).
Deocamdată, procedăm la republicarea poeziei antume (cu minime corecturi tacite, în cazul greşelilor de tipar), însoţind-o, volum după volum, cu un comentariu critic aplicat.” (din Leonid Dimov, Opera poetică, Vol. I, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Ion Bogdan Lefter, Editura Paralela 45, Piteşti, 2010, p. 5-6)